Regenblog - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu Regenblog - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

Regenblog

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

30 September 2022 | Frankrijk, Le Monastère

Het is hier al een paar dagen koud (jas aan) en het regent veel, dus prima weer om een blog te schrijven. Volgende week wordt het weer 25 graden, dus dan komt het er vast niet van.

Sinds de laatste blog hebben we twee keer Nederlands bezoek gehad, Erik en Annelies hebben een weekend in Rodez doorgebracht en hebben ons verwend met Nederlands eten (currysaus en Wilhelminapepermunt oa), en afgelopen maandag kwamen Anne-Lieke en haar moeder langs, die waren op terugreis na een bruiloft in Frankrijk van vrienden van hun. Beide keren was het erg fijn om Nederlands te praten en bekende gezichten bij mij te zien, in plaats van dat ik naar Friesland kom. Louis-Marie vond het ook erg leuk, hij was af en toe wat verlegen maar vond het ook wel interessant om andere mensen te ontmoeten.

Louis-Marie slaapt nogsteeds erg weinig 's middags (of juist heel veel) dus soms gaat hij 's avonds al vroeg slapen omdat hij kapot is en soms hebben we hem tot elf uur bij ons....gelukkig gaat hij dan meestal wel rustig spelen of een boekje lezen met een van ons, maar we zijn ook wel blij als hij vroeg slaapt en wij een rustige avond met z'n tweeën hebben.

Voor onze trouwdag (4 jaar) zijn Vincent en ik uit eten geweest bij een restaurant met lokale gerechten, de kok heeft een paar jaar terug een prijs gewonnen in Parijs voor een of andere kookwedstrijd en wij wilden wel eens kijken of dat terecht was. Ik moet zeggen dat de prijs volledig terecht is toegekend, het was heerlijk! Daarna zijn we nog bij een waterval in een bos wezen kijken, maar de waterval is opgedroogd. We hebben wel een mooie wandeling gemaakt. Louis-Marie was op de crèche. 's Avonds is de peetvader van Louis-Marie nog komen eten, die was de hele dag in Rodez dus dat kwam mooi uit.

Ik sport sinds begin september één keer per week bij ons in het dorp, het bevalt me erg goed en ik kwam er zelfs iemand tegen met wie ik op koor heb gezeten, die gaat zich ook inschrijven. Het is een combinatie van fitness, cardio en rekken en strekken, het is soms wel intensief maar niet té en ik heb nooit echt spierpijn na afloop. We doen altijd een uitgebreide warming up en aan het einde nog wat rekoefeningen dus dat scheelt wel. Er zijn een stuk of twintig deelnemers, in alle leeftijden (20-65 schat ik) en er is zelfs een man bij. Door de leeftijdsverschillen geeft het niet als je iets niet zo goed kan en soms kun je dan gewoon bepaalde dingen niet doen zonder dat er iemand gelijk achter je staat te schreeuwen dat het beter kan, het is zeg maar relaxed sporten haha.

Ik zit ook nog steeds bij de spelletjesclub, dat is wel vaste prik intussen.

Begin september hebben Vincent en ik allebei Corona gehad, we hadden ongeveer een dag na elkaar dezelfde verschijnselen (koorts, hoofdpijn, moe, verkouden), ongeveer zoals een stevige griep. We moesten een week binnenblijven, maar we mochten wel essentiële boodschappen doen (met masker). Ik heb nog een tijdje last gehad van vermoeidheid en hoofdpijn in de avond vooral, maar dat gaat intussen ook beter.

Rodez heeft ook een nieuwe bisschop, die is op 17 september officieel geïnstalleerd tijdens een erg mooie dienst. Ik heb het mooi met Louis-Marie via internet gekeken, het duurde meer dan drie uur. We zijn wel naar de borrel na afloop gegaan en daar hebben we Vincent getroffen. We hebben ook nog even gepraat met de bisschop, hij is erg aardig en hij was ook heel aardig voor Louis-Marie, hij ging op z'n hurken bij de buggy zitten om even met hem te praten. We hopen dat hij de kerk goed kan leiden want na ruim een jaar zonder bisschop is het wat rommelig, ondanks dat er een waarnemer was. Onze nieuwe bisschop komt uit Normandië, dus hij moet wel even wennen aan de Aveyron. Hij schijnt z'n fiets meegenomen te hebben, maar dat heeft hier weinig zin met al die heuvels...

We zijn ook op zoek naar een huurder voor het deel waar de cateraar zat, hij is er al een tijdje uit maar betaalde nog wel de huur tot eind september. We hebben al bordjes opgehangen en berichtjes op Facebook gezet maar er is weinig animo, of ze vinden het te duur. Hopelijk komt er snel iemand voorbij die denkt «hee dat is wel wat!».

Vorig weekend zijn Louis-Marie z'n peetmoeder en haar man hier een paar dagen geweest. Ze hebben in het kleinste appartement geslapen, wat we toch niet verhuren en waar we een opslag/gastenkamer van gemaakt hebben. We hebben, ondanks het slecht weer, veel van de omgeving gezien. Ze vonden het erg mooi allemaal, vooral de canyon («le trou, het gat») van Bozouls. Louis-Marie was wel erg moe van alle uitstapjes en indrukken, dus zondag en maandag ben ik met hem thuisgebleven 's ochtends. Toen ging het al snel weer beter. Het was wel erg gezellig en leuk om onze vrienden weer te zien.

Het boek van Vincent met de tekeningen van een artiest die bij de maquis in het verzet zat is inmiddels af en ligt bij de uitgever. De voorinschrijving is geopend en wegens succes verlengd met twee weken. Het was erg leuk om samen aan het boek te werken (ik heb correcties en herlezingen gedaan) maar ik ben ook wel blij dat het af is. Het komt als het goed is eind oktober of begin november uit, en dan gaat Vincent ook een aantal signeersessies en lezingen houden waarschijnlijk. Ik ben wel heel nieuwsgierig, ook al weet ik wel wat er in het boek staat. De tekeningen en aquarellen zijn erg mooi, maar in een boek is het toch altijd weer anders. Als jullie een exemplaar willen bestellen dan kan dat via mij, ik mail je dan de Nederlandse vertaling die ik heb gemaakt. Het boek kost 20€. Meer informatie (in het Frans) op de site van de uitgever: www.toutelatitude.com

Dat was het wel weer voor nu, tot de volgende blog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Le Monastère

Wonen en werken in de Aveyron

Wonen en werken in de Aveyron, Zuid-Frankrijk.

Recente Reisverslagen:

15 December 2023

Decemberblog

15 September 2023

La rentrée

28 Augustus 2023

Hitteblog

01 April 2023

Lenteblog

18 Februari 2023

Verjaardagsblog
Irene

Bonjour, via deze website blijf je op de hoogte van wat ik in Frankrijk allemaal beleef. Ik zal hier blogs en foto's plaatsen en ik zou het leuk vinden om ook wat van jullie te horen. à plus ! Irene

Actief sinds 25 Mei 2012
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 51085

Voorgaande reizen:

30 Mei 2012 - 30 November -0001

Wonen en werken in de Aveyron

Landen bezocht: