Decemberblog 2022 - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu Decemberblog 2022 - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

Decemberblog 2022

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

15 December 2022 | Frankrijk, Le Monastère

Decemberblog

En toen was het alweer december! De laatste maand van het jaar. Kan ik jullie mooi nog even bijpraten van onze laatste belevenissen.

We zijn weinig op pad de laatste tijd, maar dat betekent niet dat we ons vervelen! We hebben hard gewerkt voor Vincent z'n derde boek, met de tekeningen van (onder andere) de verzetstijd van Jean Bétou, een bekende tekenaar uit Rodez. Na heel veel correcties en twee middagen die Vincent bij de grafisch vormgever heeft doorgebracht om alles te controleren is het boek dan eindelijk klaar. Begin december was de perspresentatie en vanmiddag is de eerste signeersessie, bij het Korte Filmfestival in het theater in Onet-le-Château. Het boek is heel erg mooi geworden, nu maar hopen dat het veel verkocht wordt... Ik vond het erg leuk om het proces van schrijven en uitgeven van dichtbij mee te maken, al was het soms ook wel stressen. Nu is het vooral veel plannen, er staan al lezingen en tentoonstellingen voor februari gepland, en voor de Kerst nog twee andere signeersessies.

We hebben ook de verjaardag van Louis-Marie gevierd, hij is al twee jaar! Hij heeft veel cadeautjes gekregen, taart gegeten en ook op de crèche zijn verjaardag gevierd. Kaarsjes uitblazen doet hij nog niet, maar hij zat er wel mooi naar te kijken. Het is wel fijn dat hij nu twee is, kun je tenminste gewoon zeggen dat hij twee jaar is en hoef je niet meer te rekenen in maanden. Hij heeft spelletjes en speelgoedautootjes en kleding en een knuffelhandpop gekregen, hij is erg blij met al zijn nieuwe speelgoed.

De Kerstboom staat ook alweer en ik ben met een vriendin naar twee kerstmarkten op één middag geweest. Op de crèche is komende vrijdag ook kerstfeest (iedereen moet in aangepaste kleding komen, ook de ouders) en Vincent gaat op de basisschool van vrienden van de kerk nog voor kerstman spelen dezelfde middag.....

Ondanks al die kerst-dingen hebben we op 4 december Sinterklaas gevierd, met twee Nederlandse vriendinnen uit Millau (waar ik elk jaar Sinterklaas mee vier) en de pastoor die peetvader is van Louis-Marie. Het was de eerste keer dat alles dus in het Frans moest, maar iedereen heeft zich er mee gered. Ik heb een adventskalender gekregen en Vincent ook, Vincent had nog ee nfles bier en Louis-Marie kreeg een paar houten voertuigen (bus, helikopter en taxi) en nog speelgoeddino's.

VMet Kerstmis gaan we dit jaar voor het eerst naar de familie-kerkdienst, die is op Kerstavond om 18 uur, zodat je daarna kunt schransen (franse traditie) of de kinderen vroeg naar bed kunnen (praktisch aspect). Het zal hier wel een combinatie van beide worden..... Op eerste kerstdag komt Vincent z'n moeder eten en gaan we de cadeautjes uitpakken. Ik ben al bijna klaar met alle cadeautjes, maar ik was ook al op tijd begonnen. Het menu is ook al bijna rond, ik heb een recept getest met hartige bladerdeeg-kerstboompjes als aperitief en dat was best lekker!

In de categorie december-tradities: ik heb ook weer gestemd voor de top 2000. Lekker weer muziek en Nederlandse radio luisteren tussen Kerst en Oudjaar.

Vanochtend heb ik een bos tulpen van Vincent gekregen, hij moest naar de bloemen winkel en toen waren de eerste tulpen van het seizoen net binnengekomen.

Ik sport nog steeds, maar komende week is de zaal bezet en daarna is het kerstvakantie dus dan hebben we drie weken geen les. Afgelopen week hebben we daarom een extra intensieve les gehad, pfff....

Louis-Marie slaapt nogsteeds slecht, soms wil hij 's middags niet slapen (ook niet op de crèche), ondanks dat hij erg moe is. Als hij 's middags wel slaapt kan hij heel lang slapen (maar na twee uur maak ik hem wakker meestal) en dan is hij 's avonds soms nog tot 23u wakker. Hij heeft nu ontdekt dat hij in bed kan staan en als hij dan de rand van zijn bed vasthoudt en springt dan schuift het bed op. Als hij bij de deur is kan hij niet verder door de dikke plint van de deurpost, maar hij kan wel dan met zijn hand de deur open doen....

Het is wel een ontzettende kletskous, hij zegt af en toe eens een woordje na maar verder praat hij in zijn eigen taal. We snappen er niks van maar het is wel gezellig. Hij gaat vanzelf een keer Frans of Nederlands praten.

Afgelopen week hebben we ook het contract getekend met onze nieuwe huurders, ze komen in het pand waar eerder onze cateraar zat. Ze zijn nu aan het verbouwen maar ze hopen eind januari open te gaan. Er komt een kleding- en schoenenwinkel, maar dan volgens het model van «mijn tafel», je brengt het spul en huurt een tafel of stand en een deel van de opbrengst is voor jou, een klein deel voor de winkel. Ik ben erg benieuwd, altijd leuk natuurlijk om een tweedehands kledingzaak als buurman te hebben:) En een huurder was ook welkom, het stond al een tijd leeg.

Gister zijn Vincent en ik naar Conques geweest, even een frisse neus halen en nog wat inkopen gedaan bij de religieuse boekhandel. Er waren weinig mensen en het was regenachtig, maar het was toch leuk om weer eens samen op pad te zijn. Louis-Marie was op de crèche. We hebben ook nog gegeten bij een restaurantje in Marcillac, een dorp dat halverwege Conques ligt. Het was erg lekker en er stond buiten een grote stoel voor de Kerstman, daar hebben wij ook nog even in gezeten.