Lenteblog - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu Lenteblog - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

Lenteblog

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

01 April 2023 | Frankrijk, Le Monastère

Eigenlijk zou het zomerblog moeten heten want het wordt vanmiddg 20 graden, maar het is nog wat vroeg voor de zomer.... We hebben al sneeuwklokjes, narcissen zonder bloem (alleen de steel is zichtbaar) en van de week heb ik asperges gegeten dus het is toch wel echt lente.

Twee weken terug zijn we bij de open dag van de privé-basisschool in Flavin geweest, en we hadden ook een afspraak (gesprek rondleiding) met de directrice van de openbare basisschool in ons dorp. In theorie zijn de privéscholen katholiek, in de praktijk komt er twee keer per jaar een pastoor langs en wordt er veel aandacht besteed aan het christelijke aspect van Kerst en Pasen, maar echt wild werden we er niet van. De school in Le Monastère is een openbare school en dus gratis (behalve het warme eten tussen de middag) en voor de school in Flavin moet je 35€ per maand betalen ( het eten). We wonen bijna naast de school in Le Monastère dus we hebben besloten om Louis-Marie daar in te schrijven. Zo leert hij ook kinderen kennen uit ons eigen dorp en hoeven wij niet steeds overal heen om te brengen en te halen. Met de huidige benzineprijzen is dat ook wel fijn. De inschrijving gaat via het gemeentehuis, dus daar heb ik maandag het inschrijfformulier weer ingeleverd. In Frankrijk gaan de kinderen verplicht vanaf 3 jaar naar school (het schooljaar waarin ze 3 worden). De kleuterschool duurt drie jaar en daarna gaan ze naar de basisschool. Beide zitten in hetzelfde gebouw. Ze moeten dan wel (bijna) zindelijk zijn, dus daar gaan we nog even mee bezig de komdende maanden, maar Louis-Marie speelt al vaak met z'n potje en hij heeft al eens proefgezeten op de wc met wc-bril verkleiner.

Voorlopig gaat hij nog drie dagen in de week naar de crèche en dat vindt hij erg leuk. Hij begint wat woordjes te zeggen, hij heeft laatst op de crèche een kat gezien en toen zei hij «chat» en nu zegt hij dat tegen alles wat er op lijkt: konijn, vos.... En er zijn best veel reclames op tv met een kat erin....

Hij kan sinds deze week ook bij het lichtknopje en het knopje voor het electrische rolluik, dus soms zitten we in het donker en soms doet hij de rolluiken dicht midden op de dag. Hij vindt het wel leuk om te helpen 's morgens en 's avonds met het open en dicht doen, maar hij moet nog even leren dat hij er verder af moet blijven.

Vincent heeft vorige week nog een lezing gegeven over zijn boek, er waren ongeveer 30 man en hij heeft nog 8 boeken verkocht (en gesigneerd). Het was in de mediatheek van La Primaube, daar hangen ook een aantal lijsten met de tekeningen en aquarellen uit het boek. Afgelopen zondag stond er een artikel van in de krant en de pastoor en iemand van de parochie hadden het gezien en die wilden ook een boek dus dat was wel leuk. Er komt nog een tentoonstelling in mei/juni.

Voor een van de radio-uitzendingen van Vincent (de teller staat op 33 inmiddels) zijn we (Vincent en ik) naar een grot geweest aan de rand van de Aveyron, dicht bij de Lot. Het is een grot met een rivier erin die nogsteeds stroomt, er zijn stalactieten en stalagmieten en er liggen ook skeletten want de grot werd als begraafplaats gebruikt. Eerder was het ook een klei-afgraving en voedselopslag, en er zijn ook muurschilderingen gevonden maar die kan je niet zien want dan moet je een speciaal pak aan en afdalen aan een touw enzo. De hele boel stamt uit het paleolithique en het neolithique (oude [e-38] nieuwe steentijdperk, 44000 jaar geleden). Maar de rondleiding was erg leuk en omdat we een privé-rondleiding hadden (de grot is nog niet open voor publiek, het seizoen begint dit weekend) mochten we ook een aantal dingen zien die de gewone bezoekers niet te zien krijgen. Het was erg indrukwekkend en de rivier was ook erg leuk, je hoort steeds zachtjes water stromen en normaal hoor je dat nooit in een grot.

Er zijn al enige tijd demonstraties in Frankrijk tegen de verhoging van de pensioenleeftijd, hou je vast, van 62 naar 64 jaar. De regering heeft dit wetsvoorstel erdoor gedrukt door het gebruik van een speciale wet (nr 49.3), waardoor ze geen stemming van de Tweede Kamer nodig hebben. Deze regering heeft dat al ongeveer 10 keer eerder gebruikt en het is niet echt democratisch, hoewel het wel in de grondwet staat. Er zijn dus protesten tegen de verhoging van de pensioenleeftijd, maar ook tegen het gebruik van de wet 49.3. In een spotprent werd Marcon al Louis 49.3 genoemd door de Engelse koning Charles, want zijn staatsbezoek moest worden uitgesteld ivm de vele demonstraties. Er zijn ook demonstraties in Rodez, maar gelukkig geen vernielingen. De volgende actiedag is 6 april. Het is altijd even plannen met wat je die dag doet en of je niet langs de weg moet die de demonstranten nemen, maar er worden hier nog geen rotondes geblokkeerd zoals met de gele hesjes. Sommige olie-raffinaarderijen zijn wel geblokkeerd maar bij ons is er nog geen brandstof tekort. De vuilnismannen in Parijs en sommige andere steden hebben gestaakt maar gaan vandaag weer aan het werk. Ik ben benieuwd hoe het afloopt, die pensioenleeftijd kan me niet zoveel schelen (ik heb geeneens een baan en in Nederland was het al hoger voor ik emigreerde) maar de hele tijd de boel erdoor drukken met die 49.3-wet is wel een beetje flauw en ondemocratisch. Macron zegt steeds dat iedereen op hem gestemd heeft en dat hij dus doet wat het volk wil maar ze hebben vooral op hem gestemd om extreem-rechts en extreem-links geen kans te geven. Hopelijk wordt het niet al te onrustig, maar het zou ook wel fijn zijn als de hoge heren in Parijs eens inzien dat het niet altijd zomaar kan wat ze daar bedenken en doen.

Bij de sportles hebben we nu al een aantal keren de arm- en rugspieren geoefend met gewichten. Je kunt kiezen uit gewichten van 750 gram of 1 kilo. Ik ben maar rustig aan begonnen, met 750 gram. Aan het einde van de les heb je wel het gevoel dat je armen eraf gaan vallen maar dat is tot nu toe nog niet gebeurd. Spierpijn heb ik bijna nooit, we doen altijd goede rek- en strek-oefeningen na afloop.

In Cannes op het spelletjesfestival heb ik me zoals altijd weer goed gemaakt. Het was weer uitverkocht, en dit jaar wilden ze hip doen en foodtrucks neerzetten maar daar stond soms wel een rij voor van 2 uur.... Gelukkig kon je ook in het gebouw wel wat eten, maar er was veel kritiek op. Met sommige kaartjes kon je onbeperkt in en uit het gebouw, maar dit jaar had ik een goedkoper kaartje en kon dat niet. Maar ik heb lekker gegeten en veel gespeeld, ook nog een aantal mooie spellen gekocht in de uitverkoop van een spellenuitgever (Asmodee) dus het was een geslaagd festival voor mij:)

Dat was het voorlopig wel weer, ik denk niet dat we binnenkort naar Nederland komen, financieel is dat niet verstandig nu en als Vincent of ik een baan vindt dan hebben we niet direct vrije dagen. Maar mochten er mensen van daar naar hier komen laat het dan vooral weten! Ik houd jullie op de hoogte via de blog.