La rentrée - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu La rentrée - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

La rentrée

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

15 September 2023 | Frankrijk, Rodez

De scholen zijn weer begonnen, oftewel «c'est la rentrée». Louis-Marie is nu twee weken naar school en hij moet er nog een beetje aan wennen. De eerste week is hij alleen 's morgens geweest maar deze week gaat hij hele dagen. Ze eten tussen de middag warm op school en ze doen ook een middagslaapje. Er zitten 24 kinderen in zijn klas (verschillende niveaus kleuterklas door elkaar) en de juf heet Hélène.

Louis-Marie vermaakt zich wel maar hij vindt het nooit leuk 's morgens als we hem wegbrengen. In het begin moest hij erg huilen en moesten we hem dragen terwijl hij schopte en z'n knuffel en hoed op de grond gooide. Nu loopt hij er wel zelf heen maar als we bij het lokaal zijn wil hij niet naar binnen en gaat hij op de grond liggen of houdt hij ons vast. Het duurt volgens de juf nooit lang, vijf minuten nadat we weg zijn gegaan is hij meestal wel stil en gaat hij met de rest meedoen, maar het is wel naar om hem elke dag zo achter te laten.

Op de crèche vond hij het meestal geen probleem dat we hem daarheen brachten, maar op school zijn twee keer zoveel kindjes. Gelukkig vermaakt hij zich wel, laatst had hij allemaal blauwe verf op z'n handen en kwam hij mij vol enthousiasme halen om z'n schilderij te laten zien.

De zindelijkheid is ook nog niet helemaal aangeleerd, maar hopelijk gaat dat door de school wel sneller. Ze willen geen rompertjes en luiers, maar gister vroegen ze toch luierbroekjes voor tijdens het middagslaapje. Gelukkig heb ik een grote voorraad broekjes en onderbroekjes, en een gewillige wasmachine.

De school is vlakbij ons huis, we hoeven alleen maar de brug over en langs het café en dan zijn we er al. Vanavond is er een borrel, die wordt georganiseerd door de ouderraad. Ik vind dat erg verstandig, na twee weken school is iedereen wel toe aan een borrel ;) Het is wel lekker nu hij hele dagen naar school gaat (behalve op woensdag, dan is hij de hele dag vrij), je kunt thuis wat meer doen en vooral met de werkzaamheden komt dat wel goed uit.

We zijn nog steeds druk met de werkzaamheden in het krantenwinkeltje, Vincent heeft al veel zelf gedaan en een vriend is komen helpen om de oude koelkasten te slopen. Hij is oud-ijzer boer en haalt veel huizen leeg dus we hebben hem alles gratis gegeven in ruil voor zijn hulp. De electricien komt ook nog langs ergens deze twee weken, die moet de electriciteit voor ons deel aansluiten op onze meter en de comressor van de koelkast uit de kelder demonteren. De comressor mag hij dan gratis hebben en dan hoeven wij de rekening voor de electriciteitswerkzaamheden niet te betalen. Iedereen blij :)

We krijgen er twee ruimtes bij, een deel was vroeger een keuken en het andere deel een tv-kamer, nu wordt het eerst opslag/boekenkamer en we kunnen er later altijd nog wat anders van maken. Het krantenwinkeltje gaat weer in de verhuur, zodra de scheidingswand geplaatst is. Het is dan wel wat kleiner, maar wij hebben weer meer ruimte en die hebben we wel nodig. Er is nog wel wat verfwerk te doen, de muren zijn rood/paars en appelgroen....

Mijn sport is ook weer begonnen, woensdag was de eerste les. Het was leuk om na 2,5 maand weer sportief te doen, en ik had niet eens spierpijn de volgende ochtend!

Het is hier 's morgens koud, maar overdag nog 25 graden en zonnig, dus dat is wel lekker. We hebben al aardig wat hazelnoten uit onze tuin, en we hebben in de buurt van de kerk laatst een heleboel bramen geplukt, daar heb ik bramentaart van gemaakt. Dit weekend is het Euroees Erfgoed-weekend (soort monumentendag), Vincent geeft op zaterdag een rondleiding en op zondag gaan we naar een rondleiding in de Préfecture. Vincent zou zaterdag ook mee met een rondvlucht boven Rodez maar die gaat niet door want ze voorspellen teveel wind. Met Louis-Marie gaan we een ritje maken met de bus, die is gratis dit weekend en hij vindt de grote gele bus altijd zo interessant als die voor huis langskomt.

Dat was het wel weer, tot de volgende blog!