Hitteblog - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu Hitteblog - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

Hitteblog

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

11 Juli 2022 | Frankrijk, Le Monastère

Het is erg warm hier (30 graden) en het wordt nog warmer aan het einde van de week, dan krijgen we tot 36 graden. Er zijn bosbranden in het zuidoosten van Frankrijk en er zijn ook al twee branden in de Aveyron geweest, bij Millau. Het is erg droog, maar ons gras is nog redelijk groen en het water van de rivier is weer wat bijgekomen na de regen van een paar weken terug.

Louis-Marie vindt de warmte nog wel te doen, hij gaat vaak binnen spelen omdat het buiten te warm is maar hij kan 's avonds nooit slapen omdat het nog te warm is op zijn kamer, dus dan is hij soms nog tot tien uur aan het spelen. Gelukkig slaapt hij dan de volgende dag wel uit 's morgens, en 's middags doet hij een langer slaapje.

Op de crèche vindt hij het nogsteeds erg leuk, hij gaat er twee keer per week heen. In juni hebben we een uitje gehad met alle kinderen, begeleiders van de crèche en ouders. We zijn naar een dierenpark geweest waar ze ook waterspeeldingen hadden, dat was wel geslaagd want het was erg warm. De dieren waren ook leuk en interessant en hij heeft gelukkig niet de popcorn opgegeten die voor de dieren bedoeld was.

Vincent is druk bezig geweest met het schrijven van een boek, en sinds vorige week ligt het bij de uitgever. Het komt in november uit, maar er komt al een voorinschrijving zodat mensen het met korting kunnen bestellen. Het gaat over een artiest uit Rodez die in het verzet heeft gezeten en daar veel schetsen, aquarellen en tekeningen heeft gemaakt van het dagelijks leven. Ook na de oorlog heeft hij veel getekend, bijvoorbeeld de lokale politici op de markt, of de zittingen bij de rechtbank (foto's waren niet toegestaan). Ik heb de correcties en herlezing gedaan, maar dat doet de uitgever ook nog een keer. Ik ben erg benieuwd, het was erg leuk om er samen aan te werken maar nu kunnen we niet wachten tot we het boek in handen hebben hahaha

In de zomer gaan we niet met vakantie, maar we gaan dagjes of middagjes weg in de omgeving en misschien nog een weekendje eind augustus. Over twee weken komen er vrienden uit Nederland een weekendje naar Rodez, op doorreis naar hun vakantiebestemming. Verder hebben we weinig plannen. De warmwater-ketel is vorige week stukgegaan, dus we hebben al een week geen warm water of verwarming, maar met 31 graden is dat minder erg als in de winter... Hopelijk krijgen ze deze week het vervangende onderdeel binnen, dan kunnen we weer normaal douchen en afwassen.

Onze vakantie in Nederland en Normandie was erg geslaagd, minder druk als in de zomer en bijna geen files onderweg gehad. We hebben veel dingen bekeken en mensen opgezocht en zoals altijd was het weer veel te kort, maar wel gezellig! Louis-Marie vond vooral de kippen op de camping in Heeg en de steentjes op het pad van de camping in Normandie erg leuk. De reis ging ook beter, we hadden van de apotheek een middeltje tegen reisziekte dat ook kalmerend werkt.

De verkiezingen zijn geweest maar we hebben nogsteeds dezelfde president, hij heeft wel verandering beloofd maar tot nu toe weet ik niet of die er komt. Ze beloven wel veel regeltjes en hulp om de koopkracht van de mensen te verhogen maar wij vallen steeds net overal buiten tot nu toe. De diesel is erg duur (rond de 2€ per liter) en de boodschappen ook....Er is geen mosterd meer te krijgen hier en de olijfolie was op rantsoen bij de Lidl, maximaal drie flessen per klant.

Het is nu uitverkoop in Frankrijk, en omdat de grotere supermarkten hier ook kleding verkopen heb ik laatst een broek, shirtje en een bh gescoord voor in totaal 17€, en gister hebben we via Facebook Market Place een glijbaan en een speelhuisje voor Louis-Marie gekocht, tweedehands maar nog in goede staat. Het is wel wat verkleurd hier en daar maar met al die zonkracht van de laatste tijd was een nieuw ding ook in drie maanden verkleurd. Zo komt Jan Splinter door de winter!

Zondag (17 juli) komt de Tour de France naar Rodez, ze beginnen hier en gaan dan naar Carcassonne fietsen. Wij hebben die dag wel wat anders te doen, als het niet te warm is gaan we misschien 's morgens naar een rommelmarkt en anders kijken we lekker televisie. De kerkdienst is naar zaterdagavond verplaatst, het dorp waar de kerk is wordt namelijk zondag helemaal afgesloten ivm de passage van de Tour de France.

Ik ga nogsteeds naar de spelletjesclub, ondanks de vakantie zijn er altijd mensen om spelletjes mee te doen en het is altijd erg gezellig. Soms gaan we ook op donderdagavond in een café spelen, maar de vaste avond is maandag in het jongerencentrum.

Met Blitz gaat het ook goed, hij gaat veel zwemmen en hij heeft gister de steen waar hij mee speelde van de glijbaan laten glijden.

Nou dat was het eerst wel weer, hopelijk is het bij jullie minder warm dan de 31 graden die we nu hebben....Fijne zomer en tot de volgende blog!