Hitteblog - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu Hitteblog - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

Hitteblog

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

28 Augustus 2023 | Frankrijk, Rodez

Ondanks dat we deze zomer niet op vakantie zijn geweest hebben we toch vanalles beleefd, dus daarom schrijf ik deze blog. Op dit moment is het 15 graden en het regent maar we hebben net een hittegolf van anderhalve week achter de rug, inclusief twee dagen code rood met 38 graden. We hebben vooral weinig gedaan, of alleen 's morgens, en steeds met ramen open geslapen. De ventilator was onze grote vriend.

Eind juli zijn we een dagje in Toulouse geweest, ik moest daarheen voor een verplicht gesprek in verband met de aanvraag van mijn Franse nationaliteit, en omdat ik die aanvraag doe op basis van «huwelijk met een persoon die de Franse nationaliteit heeft», moest Vincent ook mee. De vrouw was erg aardig en was net de week daarvoor in Nijmegen geweest voor de Vierdaagse, dus ik hoop dat het heeft geholpen. Sommige vragen waren wel moeilijk maar de meeste wist ik wel. Ik krijg nu «binnen een jaar, maar waarschijnlijk duurt het niet zo lang» uitslag en dan nemen ze het in Rodez over. Ik krijg dan papieren waarmee ik hier een Franse ID-kaart (of paspoort) kan aanvragen en ik wordt dan tzt uitgenodigd voor de ceremonie voor mensen die de Franse nationaliteit hebben gekregen. Deze ceremonie is één of twee keer per jaar, bij de Préfecture.

Na het gesprek hadden we afgesproken met Frère Gabriel, een bevriende Dominicaan, we hebben gegeten samen en hij heeft ons de stad nog een beetje laten zien. We hebben ook nog gewinkeld bij de Hema en de C[e-38]A daar en toen zijn we weer terug gegaan. Louis-Marie was extra lang op de crèche, van 7u30 tot 17u, maar hij vond het erg leuk. Alleen 's morgens vroeg niet, toen was hij het eerste kindje en moest hij huilen omdat er nog niemand was om mee te spelen. Gelukkig kwamen er al snel andere kindjes.

In september gaat Louis-Marie naar school. Voor die tijd moet hij zindelijk zijn, dus we zijn al steeds aan het oefenen met plassen en poepen op het potje of op de wc. Soms lukt het, maar soms ook niet. Maar hij staat ook te juichen als hij op de grond plast...

Hij is erg blij met z'n rugtas van Woezel en Pip, die heeft hij sinds een paar dagen elke dag om en hij doet er alles mee. We hebben de bandjes goed afgesteld en gister wilde hij er zelfs mee naar bed. Ik denk dat hij het wel leuk gaat vinden op school.

We hebben deze zomer wat dagjes uit gedaan, we zijn bij vrienden met een zwembad geweest, dat vond hij erg leuk maar we moesten wel even aandringen voor hij in het water ging. Hij had ook wat vijgen van de vijgenboom in het water gegooid en die moesten wij er dan weer uitvissen. Gelukkig blijven die dingen drijven...

Er was hier in de buurt een wedstrijd met schaapshonden, daar zijn we ook even wezen kijken, ondanks de warmte. We waren expres 's morgens gegaan, dan zijn de dieren nog wat actief en is het minder warm. Er was een demonstratie met twee jonge honden die een groep eenden moesten opdrijven, en ze gingen ook tussen het publiek door. Louis-Marie vond het erg interessant. De schapen deden ook goed hun best, en Louis-Marie heeft de hele tijd schapen en honden geïmiteerd, tot groot vermaak van de andere bezoekers. Hij was erg moe toen we thuiskwamen.

We hebben ook wat bezoekjes gehad, voor het weekend van 14 juli zijn vrienden uit Bordeaux bij ons geweest. We hebben de Aveyron laten zien en gezellig bijgekletst en gebarbecued.

Lisanne en Mark zijn ook een weekje geweest en toen hebben ze hier twee keer gegeten. We hebben Rodez en de omgeving laten zien, zijn naar een antiekwinkeltje geweest en we hebben lekker bijgekletst. Ze hadden veel Nederlandse spullen voor ons meegenomen (autodrop, curry, Wilhelmina-pepermunt en nog meer lekkers) dus daar hebben we lekker van gesnoept.

Onze banenzoektocht levert nog niet veel op, we solliciteren allebei maar er zijn weinig banen en als je ergens op solliciteert krijg je bijna nooit reactie. Hopelijk komen er in september wat meer banen vrij. Veel banen zijn ook alleen bedoeld voor speciale contracten: jongeren, gehandicapten, werken-leren traject dus dat is weer lastiger voor ons.

Onze huurster van het krantenwinkeltje gaat met pensioen en dus hebben we per 1 september geen huurder meer onder ons. We kunnen dan wat verbouwen en een deel van de winkel bij ons huis toevoegen (een muur erin en bij ons een muur eruit). De afgelopen weken is ze flink aan het opruimen en er stonden diverse meubels buiten «om mee te nemen». We hebben daar twee boekenkasten, een glazen vitrinekast en een ansichtkaartenrek weggehaald voor ons, en het andere spul is door anderen meegenomen. Ik ben blij met de gratis meubels, die kunnen we wel gebruiken. Het is ook al een tijdje rustiger omdat ze al sinds juli dicht is. 's Morgens geen lawaai meer van de kranten die gebracht worden om 6 uur en ze komt nu pas opruimen om 9 uur, niet om kwart voor acht. En als Louis-Marie wat veel lawaai maakt is het nu ook minder erg, omdat er geen klanten zijn.

We hopen wel zsm klaar te zijn met de werkzaamheden om dan weer te kunnen verhuren want het geld kunnen we wel gebruiken.

Morgen gaan we nog een uitje doen, we gaan naar een dierentuin waar wilde dieren worden opgevangen die met pensioen zijn na een carrière in films of reclamespotjes. Er is ook een vogelshow aan het einde van de middag. Louis-Marie is gek op vogels, hij wijst ze altijd aan, zelfs op de tv. Hopelijk is hij er niet bang voor als ze dichtbij zijn.

We hebben veel bramen in onze tuin geplukt de laatste dagen, en ook bij een binnendoorweggetje naar de kerk. We eten ze meestal gewoon zo of met wat yoghurt en maple syrup erdoor. De hazelnootjes hangen ook al in de boom, en we hadden zoveel pruimen dat ik minstens twee kilo heb ingevroren om van 't winter taart mee te bakken.

Nou, dat waren de belangrijkste nieuwtjes wel geloof ik, jullie hebben in elk geval weer wat te lezen gehad. Tot de volgende blog!