Nieuwjaarsblog 2022 - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu Nieuwjaarsblog 2022 - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

Nieuwjaarsblog 2022

Blijf op de hoogte en volg Irene

07 Januari 2022 | Frankrijk, Le Monastère

Dit is de eerste blog van het nieuwe jaar ! Hopelijk met minder corona en meer leuke dingen, maar vooral veel geluk en gezondheid voor iedereen die dit leest:)

Begin december heb ik Sinterklaas gevierd in Millau, met twee Nederlandse vriendinnen. Het was erg gezellig, zoals elk jaar. Met Vincent en Louis-Marie hebben we ook nog Sinterklaas gevierd.

We hebben ook weer een Kerstfoto-shoot gedaan bij de lokale fotograaf, deze keer met foute kersttruien die we zelf eigenlijk best mooi vinden. Het was erg leuk en de fotograaf heeft onze foto's weer in de etalage gehangen als reclame.

De feestdagen hebben we rustig doorgebracht, gewoon thuis met z'n drieën, Vincent z'n moeder is nogsteeds in Canada en we hadden nog een bevriend pastoor gevraagd maar die had al andere plannen. Op Kerstavond is Vincent alleen geweest, de nachtmis was om 21u en dat is voor Louis-Marie wat te laat. De 25e zijn we met z'n drieën naar de gewone Kerst-mis geweest. Ik las dat de kerkdiensten in Nederland afgelast waren, of 's morgens vroeg, of met een maximum aantal bezoekers. Gelukkig mag je hier gewoon naar de kerk, als je maar een mondkapje draagt en je handen ontsmet bij binnenkomst en vertrek. Een paar dagen voor Kerst kwam een vriend van Vincent, die heeft voor kerstman gespeeld. Louis-Marie was helemaal niet bang en wilde graag aan de baard van de kerstman trekken. Ik heb een nieuwe radio gekregen en een boek over de geschiedenis van Maria-verering in Frankrijk, Vincent een boek over de schilderkunsten van Churchill en een warme trui van Saint James en Louis-Marie heeft veel speelgoed, boekjes en kleding gekregen. Hij vond één cadeautje interessant en toen hoefde hij de rest niet meer te zien dus die hebben wij maar open gemaakt haha. Zoals het hoort met Kerst in Frankrijk hebben we ook (te) veel gegeten en gedronken...

We hebben tussen kerst en oudjaar weinig bijzonders gedaan, vooral Top 2000 geluisterd en kniepertjes gebakken. We hebben het huis opgeruimd en vooral de slaapkamer van Louis-Marie, daar kan hij nu ook spelen. De kledingboxen die er stonden hebben we met nog een aantal spullen in het kleinste huurappartement gezet. Op Oudjaarsavond hebben we « raclette » gegeten, dat is een soort gourmetten maar dan met voornamelijk smeltkaas en vleeswaren. Je eet er aardappels en salade bij. Het is erg lekker maar ook erg machtig. In het nieuwe jaar is er al wat sneeuw gevallen, nadat het rond de feestdagen heel erg zacht was. Je kon soms zelfs 's middags buiten in de zon zonder jas zitten.

Het enige echte nieuwtje is dat ik gestopt ben met mijn vertaalbedrijfje, ik kreeg al heel weinig opdrachten sinds Corona en het kostte eigenlijk meer geld dan het opleverde (maandelijkse kosten voor de profesionnele bankrekening). Met Louis-Marie in huis zag ik me ook niet echt rustig een vertaling afleveren in de tijd die ik daar normaal voor rekende dus dan maar zo. Ik kan het altijd later weer oppakken.

Louis-Marie is steeds ondeugender, hij heeft laatst de waterbak van Blitz omgegooid, en hij slaat er af en toe nog met z'n hand in. Hij is erg geïnteresseerd in de magnetron, zodra we iets in de magnetron doen komt hij heel snel aangekropen (zelfs vanuit de woonkamer of zijn slaapkamer) en dan moeten we hem optillen zodat hij kan kijken. Hij heeft al zes tandjes en eet steeds meer zoals wij. Gister hebben we een vloerkleed gevonden voor de slaapkamer van Louis-Marie, dan is het lekker warm en maakt het minder lawaai als hij iets op de grond gooit of laat vallen. Het is donkerblauw en er staan sterren en planeten op. We zijn verschillende winkels afgeweest en we wilden eigenlijk een ander model, maar deze vonden we ook wel mooi.

Ik ga nog steeds naar de spelletjesclub en het taalcafé, maar bij het taalcafé zijn een stuk minder mensen dan voor de corona-crisis helaas. Gelukkig is er nog altijd een harde kern over, maar er zijn mensen die ik al twee jaar niet gezien heb en dat is wel jammer. Bij de spelletjesclub is iedereen gelukkig nog wel trouw aanwezig, en we spelen ook nogsteeds veel via internet (Board Game Arena).

In november en december heb ik twee keer online een lezing bijgewoond van een kinderarts van het ziekenhuis in Rodez, over voeding en slaap bij baby's en kinderen. Het was erg interessant en fijn dat het zowel online als in de zaal gevolgd kon worden. Vincent is nog altijd op zoek naar een baan, maar er zijn nu heel veel regels voor het onderwijs, vooral voor het testen als er een positief iemand in de klas zit, dus hij is aan een kant ook wel blij dat hij niet in die warboel zit. Natuurlijk heeft hij ook liever een baan, maar de omikron-variant en de altijd veranderende regels hier maken het er niet makkelijker en leuker op. Hopelijk is alles snel voorbij, ik ben wel een beetje corona-moe intussen, net als jullie.

De werkzaamheden bij ons voor en bij de rotonde zijn zo goed als klaar, ze moeten alleen nog de lijnen tekenen voor de parkeervakken en paaltjes neerzetten, maar ze zijn er nog niet helemaal uit hoeveel parkeerplekken ze tegenover ons huis willen maken. Tot nu toe staan er geen lijnen dus soms staan er zes auto's en soms passen er maar vier....Gelukkig hebben we geen lawaai meer en het kriuspunt is wel veiliger, al moeten sommige mensen nog wennen aan het feit dat er een rotonde is.

Nou dat waren alle nieuwtjes wel zo ongeveer, nogmaals de beste wensen voor het nieuwe jaar en tot de volgende blog !