Verjaardagsblog - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu Verjaardagsblog - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

Verjaardagsblog

Blijf op de hoogte en volg Irene

29 November 2021 | Frankrijk, Le Monastère

Vorige week maandag was de eerste verjaardag van Louis-Marie ! We hebben het in meerdere etappes gevierd, om het bezoek te spreiden. De zondag voor zijn verjaardag kwamen vrienden van de kerk met hun vier kinderen. Ze hebben heerlijk met elkaar en Louis-Marie gespeeld en dat was weer fijn voor de ouders, die lekker met elkaar konden kletsen. Maandag kwam een vriend van Vincent met zijn vrouw en afgelopen zondag nog de peetvader van Louis-Marie en twee vriendinnen van mij, waarvan een ook een zoontje heeft (van anderhalf). Louis-Marie is erg verwend, wilde graag het brandende kaarsje van de taart pakken en vond het allemaal erg leuk. Wij vonden het ook leuk maar ook vermoeiend, steeds weer verjaardagstaart bakken..... En het feest is nog niet over want vandaag kwam eindelijk het verloren gewaande pakket uit Nederland met de cadeautjes van oma en Jan.

Zondag ga ik Sinterklaas vieren bij vriendinnen in Millau, als er niet teveel sneeuw ligt... Gister is de eerste sneeuw gevallen en blijven liggen, maar vandaag dooit het alweer. We zijn ook naar de Kerstmarkt geweest in een dorpje in de buurt en het was 1e Adventszondag, dus nu zijn we klaar voor de Kerst. Ik heb zelfs voor het eerst in mijn leven een Adventsrans gemaakt. Vincent gaat nog op zoek naar een kerstboom deze week, maar omdat we nu ook de box in de kamer hebben weten we niet zo goed waar we die boom kwijt moeten. Hopelijk vindt hij een kleine.

De werkzaamheden voor ons huis schieten aardig op, de rotonde begint vorm te krijgen en het meeste werk is gedaan. Van de week wordt er nog weer een keer 's nachts geasfalteerd dus wij gaan dan in het huis van Vincent z'n moeder slapen, die is toch in Canada. Het beton voor de stoep is ook gestort vorige week, toen mochten we er 24 uur niet op lopen dus moesten we steeds door de tuin naar buiten ipv door de voordeur. De mannen zijn gelukkig wel attent en behulpzaam, ze waarschuwen als de auto verplaatst moet worden of als er 's nachts werkzaamheden zijn en laatst hebben ze mij geholpen met de boodschappen, anders moest ik met de zware tassen over een sleuf in de grond springen...

Het coronavirus waart hier nogsteeds rond, iedereen (18+) is nu opgeroepen voor een derde prik. We hebben gelukkig nog geen avondlockdown of dingen die gesloten zijn, maar wel mondkapjes verplicht op veel plaatsen, ook in winkels en scholen en op de kerstmarkt. Ze controleren ook op veel plekken op de coronapas (kerstmarkt, multifunctioneel centrum, bieb....) Wij vinden het wel raar want in de supermarkt hoef je niet je pas te laten zien maar in de bibliotheek wel, terwijl het daar toch minder druk is....En op beide plekken draag je een mondkapje en overal staat wel ontsmettingsgel, maargoed.

Begin november zijn we nog een weekje in de omgeving van Bordeaux geweest, bij vrienden en bij de peetmoeder van Louis-Marie. We hebben ook twee dagen in een hotel geslapen op het île d'Oléron (eilandje voor de westkust van Frankrijk) en daar hebben we een rondleiding over de visafslag gehad. Het was erg leuk en interessant. We zijn lekker uitgewaaid en iedereen was erg blij om kennis te maken met Louis-Marie.

Een tijdje terug zijn we ook bij het LAEP geweest. Dat is een soort openbare speelruimte voor kinderen, waarbij de ouders (of een van de ouders) verplicht aanwezig blijven. De kinderen kunnen met andere kinderen spelen en de ouders kletsen met elkaar of de begeleidsters. Je kunt ook tips en adviezen vragen aan de begeleidsters, en aan de andere ouders natuurlijk. Louis-Marie vond het heel leuk, hij was erg enthousiast en heeft veel gespeeld met de ballen. Er was ook een ander kindje maar die was nogal timide. De begleidsters zeiden dat ze net een maand weer open waren (ivm corona en personeelstekort) en dat Vincent de eerste papa was die kwam. Waarschijnlijk gaan we er deze woensdag weer heen. Het is drie dagen per week geopend. Het wordt georganiseerd door Familles Rurales, een vereniging die veel activiteiten organiseert voor families op het platteland.
Ik ben nog niet wezen babyzwemmen met Louis-Marie, ik moet eerst een kortingspas aanvragen bij de gemeente en Louis-Marie is sinds de laatste verjaardagsvisite wat verkouden en snotterig, dus we wachten tot dat over is.

Dat was het eerst wel weer, Louis-Marie is wakker dus die mag nu z'n laatste verjaardagscadeautjes uitpakken.
Sterkte met de coronamaatregelen daar en fijne Sinterklaas alvast !