Bijna zomervakantie! - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu Bijna zomervakantie! - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

Bijna zomervakantie!

Blijf op de hoogte en volg Irene

29 Juni 2020 | Frankrijk, Le Monastère

Het is eind juni en dus bijna zomervakantie. Vorige week was het hier ook al erg warm, meer dan 30 graden, maar nu is het wat afgekoeld en wordt het de rest van de week zo'n 25 graden. Dan kan je tenminste weer rustig 's middags boodschappen doen....

Vincent moet nog twee weken werken, er zijn geen lessen meer maar ze moeten nog opruimen, lokalen desinfecteren en hij helpt ook vaak bij de boeken inname. We hebben nog geen reisplannen gemaakt, misschien komen we in augustus twee weken naar Nederland, afhankelijk van hoe het met de corona gaat. Hier in Frankrijk lijkt het beter te gaan maar er zijn nog regelmatig nieuwe besmettingen die opduiken.

Afgelopen donderdag zijn we met een paar vrienden naar de bioscoop geweest. Er was een speciale actie omdat de bioscopen weer open mogen, als je via internet je kaartje kocht betaal je maar 5€ ipv 9,80€ (standaardtarief). We hebben de film 'de Gaulle' gezien, over het leven van Charles de Gaulle in 1940. De film liet niet alleen de politieke en militaire kant zien, maar ook zijn gezinsleven (hij heeft een dochtertje gehad met het syndroom van Down). Het was een erg mooie film en er zaten niet veel mensen in de zaal, een stuk of tien maar.

De kerkdiensten zijn ook weer begonnen, met minder beperkingen als in Nederland. De eerste paar weken waren er nog twee zondagsmissen in de kerk in Ceignac (waar we getrouwd zijn) maar nu is het weer in de 'gewone' zondagse kerk. Er zijn wel regels ivm het afstand houden en je mag niet met teveel mensen in een kerkbank zitten, maar er zijn kruisen op de banken getaped en daar kan je aan zien hoeveel mensen er mogen zitten (meestal twee of drie ipv vijf, echtparen mogen bij elkaar en gezinnen met kinderen ook). In het begin moest iedereen erg wennen aan de verplichte maskers en de handgel maar nu is het al bijna gewoon geworden. Er werd in het begin veel over gepraat, veel oudere mensen in de kerk hebben zelf hun maskers genaaid, dat geeft een mooi idee van wat voor lappen stof mensen soms nog in de kast hebben liggen...(« oh heb jij een apothekersmasker ? Ik vind die van katoen toch beter, er gaat niets boven zelfgemaakt ! ») Heb je ook eens andere discussie in de kerk hahaha

Gister zijn we bij de ordinatie van een vriend van ons geweest, hij is gewijd tot diaken en wordt volgend jaar pastoor. Hij mag nu dus al wel dopen of mensen trouwen maar nog niet de mis opdragen. Het was een mooie ceremonie in de kathedraal van Rodez, met zang, orgel en een trompettist. Na afloop was er een borrel in de tuin van het oude bisschoppelijk paleis en een maaltijd. Het was heel gezellig en we hebben met veel mensen kunnen bijkletsen, door de lockdown hadden we veel mensen al lang niet meer gezien. Iedereen vroeg naar de zwangerschap, dat was ook wel grappig. Ik had een zwarte jurk aan en een van de pastoors zei dat zwart normaal altijd slank afkleed maar dat hij het zo ook wel een mooi gezicht vond (mijn buik was wel goed te zien).

In huis zijn we begonnen met de voorbereidingen voor de werkzaamheden. In het weekend van 11 juli beginnen die, dus voor die tijd moeten wij alles opruimen en schoonmaken. Het wordt in twee of drie weekenden gedaan door een vriend van ons die goed kan klussen en bij een bouwmarkt werkt. Een andere vriend van Vincent is gister wezen helpen met zware dingen naar de kelder te sjouwen en ik ben boekenkasten aan het leegruimen. Het geeft wel even troep maar dan is het straks ook weer mooi. Beneden in de hal slopen we een wc en badkamer (buiten gebruik) en daar maken we een logeerkamer, en daarna kan de logeeerkamer boven omgetoverd worden tot babykamer. Gelukkig hoeft daar minder voor gesloopt, alleen even nieuw behang/verf en andere meubels.

We hebben ook al veel (heel veel) babykleertjes, een wiegje en via iemand van de kerk kunnen we een kinderwagen en een ledikantje overnemen, dat is ook wel fijn. Ik mis nu wel de kinderkleding markten en rommelmarkten, waar we anders mooi wat hadden kunnen oriënteren. Hopelijk kan ik er in september nog een paar meepikken. In de zomer zijn veel evenementen afgelast helaas. De antiekmarkt in Rodez zou ook weer beginnen in juni maar bij de eerste keer was er code oranje ivm onweer dus toen ging het niet door.....De organisator is een collega van Vincent dus die baalde wel behoorlijk.

Blitz verveelt zich nog niet, hij gaat nogsteeds vaak zwemmen maar gister is Vincent met hem naar de dierenarts geweest omdat hij zn oor steeds scheef had en er aan zat te krabben en er zat ook bloed in. Hij bleek een oorontsteking te hebben en er zat ook pus in. Omdat Blitz het niet leuk vindt als je aan hem zit en het pijn doet hebben ze hem een verdoving gegeven. Vincent en de dierenarts samen konden hem niet in bedwang houden. Gelukkig was het daarna snel klaar en kreeg hij weer een prikje om wakker te worden. Dat werkte eerst niet zei Vincent, dus toen heeft de dierenarts Blitz bij z'n achterpoten opgetild zodat het bloed naar z'n hoofd ging en toen was hij gelijk wakker. Ik vond het wel een goede truc. Blitz was 's middags nog wat suf maar 's avonds ging het alweer beter. Hij heeft in elk geval zijn beide oren weer recht overeind staan, maar hij mag nu een week niet zwemmen. Of hij nu ook beter luistert moeten we ook nog even bekijken....
De hondenclub is wel weer begonnen maar we zijn nog niet geweest, je mag alleen maar met de hond aan de lijn en ze mogen niet met elkaar spelen en we zijn ook elk weekend bezig ivm de werkzaamheden. In de zomervakantie zijn er ook nog lessen dus daar kunnen we dan waarschijnlijk wel heen, als de werkzaamheden klaar zijn.

De laatste echo's hebben bevestigd dat de baby inderdaad een jongen is. Hij bewoog heel erg veel, soms kon ze niet eens de boel goed bekijken, maar het was een goed teken dat hij veel bewoog. Af en toe voel ik het al wel maar Vincent of iemand anders kan het nog niet voelen. Soms geeft hij een schop als ik me buk en hij in de knel komt, maar daar let ik nu ook wel beter op. Met de suiker gaat alles gelukkig ook goed, het is gezakt en blijft nu redelijk stabiel dus ik hoef voorlopig geen insuline te spuiten, alleen de controles moet ik nog wel blijven doen (6x per dag in je vinger prikken). Hopelijk blijft het zo doorgaan. Ik heb af en toe wel wat last van mijn rug, maar de verloskundige zei dat ik moest gaan zwemmen, dus ik heb eerst maar eens een zwangerschapsbadpak besteld via Vinted. Het zwembad is sinds twee weken weer open, ik ben er nog nooit geweest sinds ik in Rodez woon haha. Binnenkort, als mijn badpak er is, maar eens een tijdslot reserveren.

Nou dat was het eerst wel weer, tot de volgende blog !

  • 29 Juni 2020 - 19:42

    Peter Van Der Weide:

    Wat een leuk verslag Irene,
    Ik geniet van je Franse verhalen.
    Weet jij geen wijn boer daar in jullie streek waar ik wat kan werken en tegelijk de franse taal kan leren spreken.
    Probeer even met me mee te denken of dat wel kan.
    Ik hoor graag van je en kijk uit naar je volgende verslag

  • 30 Juni 2020 - 14:19

    Irene:

    hoi Peter, bedankt voor je reactie! Hier in de buurt wordt niet heel veel wijn verbouwd, en een wijnboer die ook taalcursussen geeft heb ik nog nooit van gehoord. Er zijn wel veel fruittelers die hulp nodig hebben bij het plukken maar dan ben je de hele dag aan het plukken.... Je kunt ook een intensieve cursus doen bij de "nonnen in Vught", wat dichter bij jullie in de buurt ;) Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Le Monastère

Wonen en werken in de Aveyron

Wonen en werken in de Aveyron, Zuid-Frankrijk.

Recente Reisverslagen:

15 December 2023

Decemberblog

15 September 2023

La rentrée

28 Augustus 2023

Hitteblog

01 April 2023

Lenteblog

18 Februari 2023

Verjaardagsblog
Irene

Bonjour, via deze website blijf je op de hoogte van wat ik in Frankrijk allemaal beleef. Ik zal hier blogs en foto's plaatsen en ik zou het leuk vinden om ook wat van jullie te horen. à plus ! Irene

Actief sinds 25 Mei 2012
Verslag gelezen: 1355
Totaal aantal bezoekers 51095

Voorgaande reizen:

30 Mei 2012 - 30 November -0001

Wonen en werken in de Aveyron

Landen bezocht: