Zwangerschapsblog - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu Zwangerschapsblog - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

Zwangerschapsblog

Blijf op de hoogte en volg Irene

27 Mei 2020 | Frankrijk, Le Monastère

De meesten van jullie hebben waarschijnlijk de foto's van de echo's al op Facebook gezien, want ik ben zwanger ! Nu ongeveer 3 maanden, de baby komt op of rond 27 november. Het begin van de zwangerschap was net voor de lockdown hier, dus ik was lekker beschermd tegen zieke mensen en virussen, en kwam alleen buiten voor afspraken bij de huisarts, de verloskundige of het lab om bloed te laten prikken. Vincent deed de boodschappen.
Nu is hier sinds 11 mei de lockdown versoepeld en kan ik ook weer wat meer naar buiten, en je hoeft niet overal een papier voor in te vullen en mee te nemen. We hebben wel een paar papieren bewaard, bijvoorbeeld van toen we voor het eerst naar de huisarts gingen nadat de zwangerschapstest positief was. Ik had wel vantevoren met de praktijk gebeld of ik wel kon komen maar omdat het om een zwangerschap ging bleef mijn afspraak wel gewoon staan. Veel niet-noodzakelijke afspraken werden geannuleerd, zoals mijn afspraak bij de tandarts.

De eerste maand van de zwangerschap was ik erg moe en sliep ik elke dag van 14u tot 16u. Nu is dat gelukkig over. De tweede maand was ik in het begin wat misselijk maar dat heeft niet heel lang geduurd en nu heb ik eigenlijk nergens last van. Ik heb al een beetje een dikke buik dus ik pas niet meer in mijn broeken, maar dankzij Vinted kon ik op een gegeven moment wel zwangerschapsbroeken bestellen. Tot die tijd hielden de broeken met touwtjes en elastiekjes, maar omdat je toch niet naar buiten ging of mensen op bezoek kreeg was dat ook niet erg.

In Frankrijk krijg je in principe 4 echo's, eentje in het begin om de datum vast te stellen en om te kijken of de baby wel in de baarmoeder zit, en dan nog elk trimester eentje. De dateringsecho en de echo van het eerste trimester heb ik inmiddels gehad en alles zag er goed uit. Het is heel erg leuk om de baby te zien, vooral bij de tweede echo bewoog hij erg veel. Je kon ook het hartje al horen, dat is heel erg bijzonder want ik voel de baby nog niet bewegen en dan weet je toch dat er een nieuw leven in je buik zit.

In mijn huisartsenpraktijk zit ook de verloskundige en degene die de echo's doet (een gespecialiseerde verloskundige) dus alleen voor het bloedprikken moet ik ergens anders heen. Het is wel fijn dat alles bij elkaar zit, het is een heel nieuw gezondheidscentrum, de parkeerplaats is nog niet helemaal af maar omdat het in de wijk is van Rodez waar ik vroeger woonde weet ik genoeg parkeerplekjes.

Sinds eind april moet ik me elke dag meerdere keren prikken om de suikerwaarde in mijn bloed te meten, die was wat aan de hoge kant (0,95 ipv 0,92....). Ik heb waarschijnlijk zwangerschapsdiabetes, een suikerziekte die alleen voorkomt tijdens de zwangerschap en die (in principe) daarna vanzelf weer weggaat. Ik voel me gelukkig kiplekker, maar moet wel mijn voeding aanpassen (veel fruit en vezels, groentes en weinig suiker). Volgende week heb ik een afspraak met de diabetes-dokter, dan gaan ze kijken wat ik verder moet doen om de suiker te verminderen. De afspraken worden pas weer gemaakt vanaf 1 juni, tot die tijd werd ik alleen via de app en telefonisch gevolgd, dat is wel een beetje lastig, ik heb liever face-to-face.
Tot nu toe gaat het redelijk met de aanpassingen van de voeding, maar ik ben wel een beetje (1,5 kilo) afgevallen. De verloskundige zei dat dat normaal was en dat het zich vanzelf wel ging regelen. De suikernormen zijn niet extreem hoog maar ze kunnen erg variëren, maar dat kan ook van de hormonen komen.
Ik las ergens dat zwangerschapsdiabetes na de bevalling in 1 dag verdwenen kan zijn, dus daar gaan we maar voor ! Kan ik tenminste weer taarten bakken.....

We zijn af en toe al aan het kijken voor babyspullen en vanuit Nederland hebben we ook al een aantal kaarten, cadeautjes en babykleertjes opgestuurd gekregen, dat is erg leuk en dan kun je vast wennen aan het idee. In de zomer gaan we in huis nog wat verbouwen en daarna kan ook de babykamer ingericht worden. We gaan waarschijnlijk niet op vakantie, maar dat is in verband met Corona ook erg lastig, volgens de laatste berichten mogen we alleen binnen Frankrijk op vakantie. We gaan misschien nog een paar keer een lang weekend weg, naar vrienden ofzo, maar dat zien we nog wel. Ik duim dat we toch naar Nederland kunnen in de zomer, maar volgende week horen we daar waarschijnlijk meer over.

Ik hoor ook steeds gekke verhalen van mensen die al kinderen hebben, de meest vreemde theoriën over of het een jongen of meisje wordt komen voorbij. Bijvoorbeeld : als je niet misselijk bent in het begin is het een meisje (daar had de verloskundige die de echo deed nog nooit van gehoord). Er zijn ook mensen die zeggen « ja ik had steeds zin in mosterd toen ik zwanger was van mijn zoon en bij de zwangerschap van mijn twee dochters juist niet. » Ik heb helemaal nergens specifiek zin in (of geen zin in), dus we zullen het zien.... Ieder mens en iedere zwangerschap is anders dus ik luister er maar niet teveel naar, maar grappig is het wel.

Vincent was twee weken terug jarig en toen heb ik hem onder andere een t-shirt gegeven met « papa en 2020 – veuillez patienter » erop (papa in 2020, even geduld alstublieft) en een plaatje zoals wanneer je iets download van internet. Hij vond het erg leuk. We hadden het t-shirt, en vele anderen, op een website gezien en gelukkig hadden ze het op tijd geleverd.

Afgelopen maandag hadden we weer een echo (ivm de zwangerschapssuiker willen ze de boel wat vaker controleren) en nu mocht Vincent ook eindelijk mee. In verband met de Corona mocht hij niet mee naar de eerste twee. Hij vond het erg interessant en hij had goed opgelet want hij herkende de ruggenwervel en de handjes. Met 70% zekerheid wordt het een jongetje, dat gaan ze volgende maand bij de volgende echo nog even checken ook al konden we het nu al redelijk goed zien.
Je krijgt hier standaard alle foto's mee (uitgeprint) en je kunt ze via een app zelf downloaden op je telefoon of pc. Eindelijk eens iets moderns !

Nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte, tot de volgende blog !

• 27 Mei 2020 - 18:49

Titia:

Geweldig om op deze wijze betrokken te zijn bij jullie zwangerschap.
    Het is heel bijzonder om dit samen mee te maken.Ben benieuwd hoe
    Blitz erop gaat reageren.
    Geniet en vertrouw op een blijde zwangerschap.
    Warme groet uit Sneek.
    Piet en Titia.
    PS.Jouw opa is helemaal trots (Henny vertelde dat).

• 27 Mei 2020 - 19:21

Laura:

Superleuk om wat meer over je zwangerschap te lezen! Dat van die symptomen en of het een jongen of een meisje is, dat vond ik ook zo irritant. Ik was 4 maanden lang kotsmisselijk, maar het was toch echt een jongen haha. Bij ons zeiden ze toen ook bij de 12 weken echo "waarschijnlijk is het een jongen" en dat kwam ook uit, dus ik ben benieuwd of ze het bij jullie ook bij het rechte eind hebben!

Groetjes uit Spanje!

• 27 Mei 2020 - 19:36

Irene :

Titia : ja opa begint nu elke keer over z'n eigen kinderen, toen mijn oma zwanger was, hee glrappig. Blitz doet erg voorzichtig mij. Hij wist het al eerder dan wij, de eerste twee weken (voor de test) was hij heel knuffelig en zat hij steeds tegen mij aangedrukt, net of hij in me wilde kruipen. Heel bijzonder.
    Laura: haha fijn dat ik niet de enige ben die dat heeft! Mijn opa noemt dat "bakerpraatjes" dat dekt de lading wel. We zullen het zien volgende maand, ik neem wat er komt ;)