Corona-blog april - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu Corona-blog april - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

Corona-blog april

Blijf op de hoogte en volg Irene

15 April 2020 | Frankrijk, Le Monastère

We hebben er inmiddels bijna een maand lockdown opzitten (sinds 17 maart) en maandag heeft de president aangekondigd dat het nog tot 11 mei (minimaal) zo blijft. Vanaf die datum, Vincent's verjaardag, gaan de scholen gefaseerd weer open. Het is nog niet bekend hoe ze dat gaan doen en veel mensen vinden het raar dat scholen wel open mogen maar restaurants en bars niet, terwijl je daar makkelijker 1,5 meter afstand kunt houden. Er wordt gesproken over het lesgeven aan halve klassen, of alleen de leerlingen die moeite hebben met het thuisonderwijs, of de ene helft van de school de ene week en de andere helft de andere week, maar alles blijft lastig. Het lijkt alsof de scholen opengaan om de kinderen « kwijt » te zijn, zodat de ouders weer aan het werk kunnen.... Het lijkt hier soms alsof het lastig is dat mensen kinderen hebben, want de volwassenen werken allemaal. Ook wordt er veel geklaagd over de lessen op afstand, de leerlingen schijnen enorm veel huiswerk te krijgen en niet alle ouders zijn in staat hen daarbij te helpen, vooral ook omdat die zelf nog thuiswerken.....Hopelijk komt er straks wat meer waardering voor het onderwijs en de mensen die in de onderwijssector werken maar ik vind het af en toe wel een beetje raar overkomen.

Tot 11 mei hebben we dus alle tijd om op te ruimen, te lezen en andere dingen te doen. We hebben erg veel geluk met onze tuin, daar kunnen we lekker van het lenteweer genieten en met de hond spelen. Blitz gaat bijna elke dag zwemmen en Vincent is druk met het snoeien van de bomen langs het water, dus aan takken geen gebrek !

We zien weinig mensen, af en toe lopen er mensen over de brug en er rijden ook wel auto's maar het zijn meestal bestelbusjes van bedrijven. Het is wel lekker rustig, normaal is het vrij druk op de weg voor ons huis. De politie zien we ook af en toe langsrijden, maar we zijn zelf nog niet gecontroleerd als we al buiten waren. Boodschappen mag je ook niet met z'n tweeën doen, en zelfs als we naar de apotheek moeten die aan de overkant van de brug zit moet je een papier invullen. Gelukkig zijn wij brave burgers....

Onze weken hebben wel min of meer een ritme, onder andere door de tv of door bepaalde activiteiten. Elke maandag kijk ik via internet « muziek met Sander », een uurtje meezingen met (oude) Nederlandse en Friese liedjes, elke week met een ander thema. Dinsdag is er niks bijzonders, woensdag komt Top Chef, een kookprogramma waar ik altijd naar kijk, en het is ook één van de dagen dat er post zou kunnen zijn (de post komt woensdag, donderdag en vrijdag). Eén keer in de twee weken moet het recyclebaar afval naar buiten, eerder was het elke week dus daar moeten we ook op letten. Donderdag en vrijdag is er dus ook « misschien post » en meestal komt donderdag ook mijn wekelijkse tijdschrift, maar soms op vrijdag. Zaterdag begint het weekend en zondag kijken we de een of andere kerkdienst via internet of tv. Er zijn megaveel kerkdiensten die we kunnen kijken, bijvoorbeeld die van onze bisschop, die van de landelijke tv, die van de paus (met Franse voice-over) of die van de Dominicanen van Bordeaux of van de Prémontrés (monniken) in Conques. Voor Pasen hebben we een beetje van alles wat gedaan, maar meestal kijken we naar de Dominicanen in Bordeaux. Normaal kunnen we die kerkdiensten van hen niet via internet kijken en omdat we sommigen van de monniken daar wel kennen is het wel grappig. De kerkdienst thuis is wel anders van tv, we zitten wel eens commentaar te geven als er eentje wat chagrijnig kijkt of we doen ondertussen andere dingen (rijst koken). Maargoed, het is beter dan niks.
Onze parochie stuurt nog steeds elke week een nieuwsbrief, en laatst had ik een foto ingestuurd van mijn Palmpasen-taart. Die hadden ze gepubliceerd, met het commentaar erbij dat het wel jammer was dat ze alleen maar de foto konden doorsturen:) De pastoor neemt sinds drie weken elke week een filmpje op, waarin hij ons op de hoogte houdt en moed inspreekt, of een toelichting geeft op bepaalde Bijbelteksten (voor Pasen). Hij is elke keer zenuwachtig want hij is alleen in z'n appartement en hij praat tegen z'n scherm, ipv tegen de kerkgangers. Maar het gaat steeds beter en laatst hebben we hem gebeld en gezegd dat hij foto's van de kerkgangers op z'n beeldscherm moest plakken.
Af en toe bellen we mensen die oud en/of alleen zijn, gewoon om te horen hoe het gaat. Iedereen redt zich wel maar het is wel vervelend dat je elkaar niet kunt ontmoeten. We hebben al een aantal borrel-afspraken staan voor « na de lockdown », dus dat wordt wat deze zomer.

Normaal zouden we in de Paasvakantie een week naar Normandië en een week naar Nederland, maar dat schuiven we nu door. Missschien wordt het deze zomer maar de vakantie in Normandië kunnen we ook uitstellen naar volgend jaar april. We hadden de camping al betaald maar ze hebben gezegd dat ze het geld omzetten in een tegoedbon die 18 maanden (dus tot september 2021) geldig is. We hopen dat we in de zomer gewoon op vakantie kunnen maar op dit moment zijn de Franse grenzen dicht, behalve voor mensen die in een grensgebied wonen en bijvoorbeeld in Duitsland werken, of voor de Fransen die nog ergens ter wereld gestrand zijn en die willen terugkeren.

Wij vermaken ons prima, maar het is wel lastiger voor mensen met kinderen, mensen zonder tuin of balkon of mensen die thuiswerken (of een combinatie hiervan). We hopen dat alles snel voorbij is na 11 mei.

Via de spelletjesclub kregen we een link doorgestuurd, iemand van de club heeft een speciale groep aangemaakt op een spelletjesforum en zo kunnen we via internet toch nog spelletjes met elkaar spelen. Het is even uitvogelen hoe de site werkt maar ik speel nu drie spelletjes en het is erg leuk. Er zit een systeem bij van 'beurt voor beurt', je krijgt een mail als je aan de beurt bent en dan heb je een aantal uren (24 meestal) om te spelen. Daarna moeten de andere spelers (één voor één) spelen en als het weer jouw beurt is krijg je een mailtje. Ik vind het erg handig, want je kunt toch spelletjes doen en ook je eigen tijd indelen.

Ik ben ook veel aan het bakken, laatst heb ik palmpasenbroodjes gebakken en die vielen erg in de smaak bij Vincent (en mij). Met Pasen had ik een amandel-peer taart gemaakt maar daar zat niet genoeg suiker in, dus toen hebben we er maar extra suiker opgedaan en toen was het ook nog best te eten.

Nou dat was het eerst wel weer, het is niet erg spannend allemaal maar 't schijnt dat binnenblijven en handen wassen het beste is dus dan doen we dat maar. Sterkte met de crisis daar en tot de volgende blog !