Sneeuw! - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu Sneeuw! - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

Sneeuw!

Blijf op de hoogte en volg Irene

23 Januari 2019 | Frankrijk, Le Monastère

Het nieuwe jaar is alweer drie weken oud en ik heb nog helemaal niet geblogd.....gelukkig nieuwjaar allemaal !

Gister en vandaag (23 jan) heeft het gesneeuwd. Er lag vanochtend ongeveer 4 cm sneeuw, maar nu schijnt de zon af en toe en zijn er soms buien met sneeuw/regen. De wegen zijn gelukkig redelijk schoon. Nu wij ook winterse sferen hebben ben ik wat minder jaloers op de Nederlanders die konden schaatsen op natuurijs, al was dat ook nog niet heel veel waard.

De feestdagen waren hier redelijk rustig, kerst gewoon thuis en bij Vincent z'n moeder gevierd, en met oud en nieuw is een Duitse vriendin van mij komen eten, anders zou ze alleen zitten en dat leek me ook niets. Vuurwerk doen ze hier niet aan dus het was lekker rustig op straat.
Tussen Kerst en Oudjaar zijn Vincent en ik nog drie dagen naar Carcassonne geweest, het waaide erg hard, er waren heel veel Spanjaarden maar verder was het leuk. Het is een oud stadje met een ommuurd centrum, en uit praktisch oogpunt hebben ze verderop maar een modern stadscentrum gemaakt met winkels enzo. Het historische deel is te bezichtigen en heeft vooral veel restaurantjes en toeristische winkeltjes. We hebben lekker cassoulet gegeten (witte bonen met eendenvlees en saus -voor opa : dat spul in die blikjes wat we altijd meenemen-) en ook wat dorpjes in de omgeving bezocht.

In november hebben we het vooral erg druk gehad met alle -zes- tentoonstellingen over het einde van de Eerste Wereldoorlog, plus alle herdenkingen. Vincent heeft bij de herdenking in Rodez klaroen gespeeld, het was extra spannend want er waren heel veel hotemetoten en een afdeling van het Vreemdelingenlegioen. Het ging gelukkig erg goed en hij was heel erg blij dat hij mocht spelen (de vaste klaroenspeler lag in het ziekenhuis).

Van de gele hesjes hebben we hier niet heel veel last, ze houden af en toe demonstraties in Rodez, meestal in het centrum en op zaterdag dus daar blijven we dan gewoon weg. Ze zijn ook aanwezig bij sommige rotondes maar die blokkeren ze niet meer zoals in het begin. Soms delen ze briefjes uit met de activiteiten, een paar weken terug was er een oproep om met z'n allen naar Toulouse te gaan bijvoorbeeld. Het is jammer dat er altijd zoveel geweld bij gebruikt wordt...

Volgende week ga ik naar Bordeaux, op de oude school van Vincent kan ik 4 dagen meelopen met een docent Engels. Ik wil kijken of het werk als docente in Frankrijk iets voor mij is, want met vertalen alleen kan je niet rondkomen en veel meer werk is er niet hier, vooral niet in de wintermaanden (muv de medische en de technische sector). Als het goed is komt Vincent vrijdagmiddag uit z'n werk ook naar Bordeaux, zodat we in het weekend bij vrienden langs kunnen. Hopelijk ligt er dan wat minder sneeuw...

In de voorjaarsvakantie (eind februari) gaan Vincent en ik als het goed is een week mee met de bovenbouwleerlingen van het bisdom, op pelgrimstocht naar Taizé (in de Bourgogne). Ik ben erg benieuwd wat het wordt, ik ben er wel een keer geweest maar 'slechts op bezoek' en toen heb ik alleen een schilderijtje en een gidsje gekocht. Hopelijk hebben we binnenkort een informatie-bijeenkomst, want degene die de boel organiseerde heeft een andere baan. Het duurt gelukkig nog ruim een maand voor we weggaan, dus ze hebben de tijd nog om wat te organiseren. Vincent is er al wel twee keer geweest dus die heeft al wel een paar dingen uitgelegd.
De sneeuwbuien wisselen elkaar nogsteeds af hier, het waait ook hard maar soms schijnt ook de zon. Hopelijk wordt het niet al te glad vanavond zodat ik wel gewoon naar badminton kan. Ik hoop dat jullie in Nederland lekker kunnen schaatsen de komende tijd, dat mis ik hier wel helaas. Tot de volgende blog !

  • 23 Januari 2019 - 12:20

    Titia :

    Fijn om weer op deze manier van je te horen. Piet is aan het sneeuwruimen.Jammer genoeg kan hij zelf niet schaatsen,hopelijk gaat dat nog wel een keer gebeuren.
    Warme groet aan jullie

  • 23 Januari 2019 - 13:15

    Irene:

    Hoi Piet en Titia, dat schaatsen komt vast wel weer, en sneeuwruimen is ook belangrijk! Hier begint het wat te dooien maar voor vanavond voorspellen ze vorst/ijzel....Toch een beetje een wintergevoel hier in zuid-Frankrijk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Le Monastère

Wonen en werken in de Aveyron

Wonen en werken in de Aveyron, Zuid-Frankrijk.

Recente Reisverslagen:

15 December 2023

Decemberblog

15 September 2023

La rentrée

28 Augustus 2023

Hitteblog

01 April 2023

Lenteblog

18 Februari 2023

Verjaardagsblog
Irene

Bonjour, via deze website blijf je op de hoogte van wat ik in Frankrijk allemaal beleef. Ik zal hier blogs en foto's plaatsen en ik zou het leuk vinden om ook wat van jullie te horen. à plus ! Irene

Actief sinds 25 Mei 2012
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 51029

Voorgaande reizen:

30 Mei 2012 - 30 November -0001

Wonen en werken in de Aveyron

Landen bezocht: