Vakantie, verhuizen en visite - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu Vakantie, verhuizen en visite - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

Vakantie, verhuizen en visite

Blijf op de hoogte en volg Irene

11 Juni 2013 | Frankrijk, Rodez

Nou, tot zover de beginrijm van deze blog....maar het dekt de lading wel. Afgelopen week had ik een week vrij, en omdat we vlak voor de opening van de camping zitten (12 mei) ben ik er lekker een paar dagen tussenuit geweest. Ik had een trein en een hotel gereserveerd in Sète, een vissersstadje aan de Middellandse Zee niet zo ver van Montpellier. Het wordt ook wel ‘klein Venetië’ genoemd en ik ging er vooral heen om veel zeelucht te snuiven, veel foto’s van veel bootjes te maken en lekker uit te waaien.

De eerste twee dagen was het vooral erg koud, toen ik wegging was het 2 graden in Rodez, maar dat was 8 uur ’s morgens, maar in Sète was het ook koud en het regende....Ik was blij dat ik in de zakken van mijn winterjas mijn handschoenen terugvond en vroeg me af waarom ik bikini en sandalen in mn koffer had gestopt. Maar omdat ik twee dagen in mijn hotelkamer zitten ook geen optie vond ben ik maar op museumbezoek gegaan. Het musée Paul Valéry (Franse schrijver/dichter/schilder die in Sète geboren en begraven is) en het MIAM (musée international d’art modeste – internationaal museum voor gewone kunst) over gewone artikelen en reclameproducten die als kunst worden gezien of verwerkt worden in kunstwerken. Er was ook een ‘jardin modeste’ (gewone tuin) bij, met planten die een paar eeuwen geleden als exotische en onbekende plant zijn meegenomen uit verre oorden door ontdekkingsreizigers, en nu worden bestempeld als ‘onkruid’.....Nog een klein uitstpaje in de omgeving gemaakt naar Baladruc-les-Bains, waar ze niet alleen een winkelcentrum hadden maar ook een mooie wandelboulevard langs het strand. Hier heb ik ook de eerste blauwe lucht van de vakantie gespot, hoera! Helaas was ik door mijn verkennende wandelingen en museumbezoekjes in de regen wel snotverkouden geworden, maar dat was met keelsnoepjes, vitaminedrank en zakdoekjes ook snel weer opgelost.

Op Koninginnedag/Koningsdag/Kroningsdag heb ik even lekker van de gratis wifi-verbinding in het hotel geprofiteerd en de ondertekening van de abdicatie live gezien. Omdat het daarna eindelijk droog was ben ik de stad ingegaan en heb ik lekker door de haven gelopen en foto’s gemaakt. ’s Avonds nog weer de Koningsvaart gezien via internet.

1 mei was papa jarig dus hadden we even een familie-Skypegesprek, was wel grappig. Daarna ben ik maar eens in Sète gaan kijken wat er te doen was, omdat 1 mei hier een feestdag is (Dag van de Arbeid) waren de winkels en musea dicht. Er bleek een braderie/markt in het centrum te zijn, dus daar heb ik eerst nog even wat rondgeneusd en uiteindelijk heb ik geprofiteerd van het zonnige weer en 2 (!) boottochten gemaakt. Bij de eerste ging je door de vissershaven en een stukje over de Middellandse Zee. De boot had ook ‘onder water’-visie maar daar kwam weinig van terecht want de raampjes waren vies/het water was troebel. Er werd ook uitgelegd dat op zee de boot kan schommelen, zowel in de lengte als in de breedte of in beide richtingen tegelijk. De uitleg klopte als een bus, ik geloof niet dat er iemand zeeziek is geworden maar je kon maar het beste rustig op je stoel blijven zitten want er stond aardig wat wind en deining...
De tweede boottocht ging door het centrum, onder alle kleine bruggen door en nog een stuk richting de ‘étang de Thau’, waar oesters en mosselen worden gekweekt. We kwamen ook langs la Pointe Courte, een oud en karakteristiek vissersbuurtje. De schipper legde uit dat we onder de gevaarlijkste spoorbrug van Frankrijk door waren gevaren, er kwamen namelijk treinen overheen waarvan de wc’s direct op de rails loosden. Er kwam ook nog een trein over de brug toen wij er net onderdoor gingen, maar niemand is nat geworden.

Donderdag was alweer de één-na-laatste dag en ben ik naar Montpellier geweest. Na enig gepuzzel met het ov bleek dat de trein toch praktischer was dan de bus, dus kaartje gereserveerd en richting station. In Montpellier was het aardig warm, en nadat ik eerst het winkelcentrum heb gesponsord ben ik daarna lekker naar de dierentuin geweest (Anne-Lieke, bedankt voor de tip!) Helaas lagen vanwege de hitte de meeste beesten voor pampus in de schaduw, alleen de beren hadden het lumineuze idee opgevat om lekker te gaan zwemmen en spelen in het water, dus die trokken aardig bekijks. Vanwege de warmte (ongeveer 23 graden maar totaal geen wind en een felle zon) ben ik toen ook maar wat verkoeling op gaan zoeken, lekker pootjebaaien op het strand van Palavas. Nog wat schelpen gezocht en een uurtje op het strand gelegen, en toen met de tram weer richting Montpellier om daar weer een trein naar Sète te pakken.

Vrijdag was alweer de dag van de terugreis, maar omdat mijn trein pas om een uur of vier zou vertrekken heb ik mijn koffer in het hotel gelaten en ben ik nog lekker een dagje in Sète geweest. Eerst naar het museum over George Brassens, een Franse zanger, en daarna naar het uitkijkpunt bij La Croix, wat de hoteleigenaar mij had aangeraden. Het was lekker weer en ik heb mooie foto’s gemaakt. Omdat er wel veel wind stond ben ik niet meer naar het strand gegaan, maar toen ik terugwandelde van La Croix kwam ik vlakbij La Pointe Courte uit dus toen heb ik daar nog maar op een terrasje gezeten en door de buurt gewandeld. Toen ik later mijn koffer had opgehaald en op het station kwam bleek dat mijn trein vertragingn had, maar ik heb mijn aansluiting in Toulouse nog wel gehaald. Die trein had vervolgens ook vertraging, want er liep een lammetje op de rails....’Om verdere vertraging en schade aan het materieel te voorkomen vertrekken we 10 minuten later’ aldus de conducteur. Uiteindelijk ben ik toch in Rodez aangekomen, waar het wel wat kouder was dan in Sète maar toch ook wel lekker lenteweer.

En nu heb ik nog lekker twee dagen vakantie/weekend, daarna nog een week werken op kantoor en komende vrijdag verhuis ik naar de camping. Ik heb geen zin in de verhuizing maar wel om naar de camping te gaan.

23/05
We hebben nog steeds geen internet (ook in Frankrijk geldt: verander nooit van provider, wat ze ook beloven...) dus jullie hebben straks heeeeeeel veeeeeeel te lezen haha. Maar we gaan stug door met SFR platbellen en op een beleefde manier laten merken dat we niet bepaald gecharmeerd zijn van hun acties. Ze stellen het activeren van onze lijn steeds uit, maar morgen krijgen we een dongel en daar kunnen dan 5 computers mee op internet. Ben benieuwd, het is vooral lastig voor ons op de receptie en voor de klanten, die er vanuit gaan dat er wifi op de camping is....Gelukkig heeft elk nadeel ook hier zijn voordeel, het feit dat we zonder internet zitten op de camping is heel goed voor Laure haar Nederlands/Engels: zodra er een mail is van een Engelsman/Nederlander print ze die op kantoor uit (daar hebben we wel internet) en dan schrijf ik op de camping het antwoord op de achterkant en dan tikt Laure dat weer over als ze weer op kantoor is 

Maar ik verveel me niet zonder internet want afgelopen zaterdag zijn mama en Jan voor een weekje gekomen. Ik heb ze ’s morgens vroeg (heeeeeeel vroeg) opgehaald van het station in Rodez en in de stromende regen zijn we naar de camping gereden. Gelukkig is het weer nu wat beter maar het is wel vrij koud, ondanks de opklaringen met zon. Maandagavond was het droog en redelijk weer dus ben ik met mama nog even naar het uitkijkpunt van La Vierge des Lacs gegaan, daar heb je een heel mooi uitzicht over het Lac de Pareloup en je ziet de camping ook liggen. We hebben leuke foto’s gemaakt maar daarna zijn we snel weer weggegaan want het waaide best hard bovenop de berg.
Dinsdag had ik vrij en hebben we Rodez verkend en mijn appartement bekeken, vandaag (donderdag) zijn we naar Millau geweest. Daar hebben we lekker geshopt, het handschoenenmuseum bekeken en we zijn naar het uitkijkpunt bij het viaduct geweest. Ondanks de harde wind was het wel lekker weer, een graad of 15 en regelmatig zon is toch best mooi. Morgenavond gaan we nog naar een concert in Rodez en zaterdagochtend (heeeeel vroeg) gaan ze weer terug.
Dinsdagavond/Woensdag hebben mama en ik samen boeuf bourguignon gekookt en dat hebben we woensdag met Laure en Franck gegeten. Het viel erg in de smaak, het recept verschilt iets van het Franse recept (wij hebben kleinere stukken vlees en geen wortels). De hele week wordt er al lekker voor mij gekookt, dat is wel fijn 

En omdat er nog altijd geen wifi is op de camping (gelukkig wel een tijdelijke oplossing met een dongel voor op de receptie) ga ik gewoon verder met opschrijven wat ik allemaal beleef hier, jullie lezen het vast wel een keer 
Het is hier ontzettend rotweer, koud (minder dan 10 graden en dat is ongeveer 10 graden te weinig), ’s nachts soms maar een graad of 3 en er valt heeeeeeel veel regen. Nou is het in de Aveyron vrij droog in de zomer, maar dat betekent niet dat alle regen dan in de maand mei moet vallen...Laure zei laatst tegen een klant dat ze het in de 25 jaar dat ze op de camping werkt nog nooit zo heeft gezien, we werken allemaal met ons fleecevest aan (en soms nog een ander vest eronder). Maargoed, ooit wordt het wel zomer, maar het is vooral voor de klanten wel vervelend. Ik zal jullie de details besparen maar als het regent én er is geen wifi dan kunnen toeristen zich ineens heel moeilijk vermaken, terwijl we zoveel leuke bezienswaardigeheden hebben die overdekt/binnen zijn....

Gisteravond ben ik met de drie animateurs naar Salmiech geweest, dat is een klein dorpje op zo’n 40 min. rijden, en daar hebben we zumba gedaan. Het was extra leuk omdat collega Margherita (die in de zomer in de bar werkt maar nu vanalles doet net als iedereen) de les verzorgde. Ik had nog nooit eerder zumba gedaan maar het was best leuk en niet zo vermoeiend als het er meestal uitziet. Ze vond het heel leuk dat wij er waren en wij hebben ons ook wel vermaakt, het ging af en toe wel wat snel maar ik geloof dat ik me er wel aardig mee gered heb en als het zo snel gaat valt het ook niet op dat je iets verkeerd doet hahaha.
Ik trek me weinig van de regen aan en daarom ben ik vanmiddag naar Castelnau-Peygarols geweest, op uitnodiging van een stichting die het Middeleeuwse dorp beheert. Het was een uitnodiging voor alle mensen die werkzaam zijn in de toeristensector, maar vanwege het weer waren we maar met z’n drieën. Dat maakte het niet minder interessant, we hebben het kasteel van binnen bekeken en enorm veel uitleg gekregen van een oude man met zo’n jagershoedje en een veer erin, en daarna met de dorpsgids nog een rondleiding gekregen door het dorp en de kerken. In Castelnau zijn 5 historische monumenten, en ondanks dat het maar een klein dorpje is zijn we er toch twee uur op ‘e strún geweest. Daarna werden we ontvangen in de Prieuré, waar het voltallige bestuur van de stichting bijeen was en waar we een ‘verre d’amitié’ (borrel!) aangeboden kregen. Twee van de vrouwen hadden ook nog allemaal hapjes klaargemaakt, en wij waren vooral blij dat we weer wat op konden warmen, want het was intussen wel droog geworden maar nog wel heel koud.... Op de terugweg moest ik nog een kudde koeien passeren (die hadden gelukkig vaker een auto gezien want ze liepen rustig, erg rustig voorbij) en ik was uiteindelijk rond half acht weer op de camping.

Intussen hebben we eindelijk internet en kan ik toch mijn blog online zetten. Er is nog altijd genoeg te doen op de camping, dus ik verveel me niet. Het mooie weer is ook gekomen (20 graden en droog) dus morgen ga ik beginnen met bloemen planten en daar heb ik heel veel zin in want je mist een tuin pas als je op drie hoog achter gaat wonen...

Ik beleef hier dus genoeg op de camping, hoe gaat het daar met jullie?

  • 11 Juni 2013 - 16:03

    Ida:

    Hola Irene,

    Hoe gaat het met jou daar in het Franse land? Als ik zo die verslagen van lees,verdeel jij je geen moment. De camping zal zo langzamerhand wel vol lopen daar bij jullie. Het weer is goed en de vakanties komen eraan.Wij zitten momenteel in buurland Spanje. We vermaken ons goed en het weer is super. Volgende week donderdag gaan wij weer naar huis dan zijn wij hier ook bijna 5 weken geweest. Wat leuk dat je mama en Jan bij je zijn geweest. Ze hadden er ook heel veel zin in.Nou ik neem zo nog Ff een duik in het zwembad,,werkte verdere en geniet van alle dingen die op je pad komen. Xx Ida

  • 11 Juni 2013 - 21:51

    Irene:

    @Ida: dankjewel voor je berichtje vanuit Spanje! Hier gaat alles prima, heb het nog altijd prima naar m'n zin en het is mooi weer, wat wil je nog meer? Het wordt wat drukker de komende weken, maar door het slechte weer (met name in mei) hebben we in het begin niet zoveel klanten gehad. Maar we halen de schade wel weer in:) Voor het zwembad is het hier nog wat koud maar het was vandaag al wat warmer en er stond minder wind als gisteren. Het was erg gezellig met mama en Jan en nu weten zij ook waar ik uithang tegenwoordig haha. Groetjes en veel plezier in Spanje nog! xxx Irene

  • 12 Juni 2013 - 12:37

    Alisa:

    Wat een verhalen weer! Balen dat je geen internet hebt! Sète lijkt me echt supermooi, jammer dat het zo koud was daar! Brrr! Hopelijk is het inmiddels een stuk beter daar! Groetjes!!

  • 12 Juni 2013 - 13:07

    Irene:

    @Alisa: haha ja het is een stuk beter nu, we hebben wifi en het is mooi weer geworden (in je korte broek buiten eten in de pauze). Sète is erg mooi inderdaad, alleen is het historische centrum wel vol met auto's en andere moderne dingen, dus soms komt het oude niet echt tot zijn recht, maar daar moet je gewoon doorheenkijken:P Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Rodez

Wonen en werken in de Aveyron

Wonen en werken in de Aveyron, Zuid-Frankrijk.

Recente Reisverslagen:

15 December 2023

Decemberblog

15 September 2023

La rentrée

28 Augustus 2023

Hitteblog

01 April 2023

Lenteblog

18 Februari 2023

Verjaardagsblog
Irene

Bonjour, via deze website blijf je op de hoogte van wat ik in Frankrijk allemaal beleef. Ik zal hier blogs en foto's plaatsen en ik zou het leuk vinden om ook wat van jullie te horen. à plus ! Irene

Actief sinds 25 Mei 2012
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 51042

Voorgaande reizen:

30 Mei 2012 - 30 November -0001

Wonen en werken in de Aveyron

Landen bezocht: