De B van Blog en de D van december: DecemberBlog! - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu De B van Blog en de D van december: DecemberBlog! - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

De B van Blog en de D van december: DecemberBlog!

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

11 December 2012 | Frankrijk, Rodez

Deze blog ga ik eens aan de hand van de letters van het alfabet vertellen wat ik de laatste weken beleefd heb. Deze keer dus in alfabetische in plaats van in chronologische volgorde. Ik ga niet alle 26 letters bijlangs, no worries:p

De A van André Rieu: daar was net een reclame van op tv, altijd grappig om die man ook in het buitenland tegen te komen :p

De B van brochure: vorige week is, na veel gesteggel en heen en weer gebel met het communicatiebureau, de brochure naar de drukker gedaan. Hij komt als het goed is begin volgende week binnen, en ik ben echt superbenieuwd. Tot nu toe heb ik er alleen heel veel verschillende pdf-versies van gezien en hoewel ik weet hoe ie eruit komt te zien en wat erin staat (ik ben verantwoordelijk voor de Engelse en Nederlandse teksten) blijft het toch spannend.

De C van concert: zondagmiddag 9 december was er een concert van ‘les troubadours du Rouergue’, in de église Saint Amans. Ik was nog nooit in die kerk geweest maar hij zit ook in het centrum dus ben er mooi lopend heen gegaan. Het was mooi weer maar wel koud, en dat gold ook voor de kerk.....Een oude vrouw had haar handschoenen aan, een andere zat over haar knieën te wrijven en ik was vooral blij dat ze niet hadden gezegd dat je tussen de stukken niet mocht klappen want anders waren we met zn allen vernikkeld.
Gelukkig verwarmt (kerst)muziek je hart, het concert was heel erg mooi, het was een groot koor van wel 60 zangers zeiden ze en de dirigent was Gérard Delbos, hij heeft vroeger bij veel opera’s gezongen en liet vandaag ook een paar mooie solo’s horen. Ik dacht dat ik enigszins mijn kerst-klassiekers kende, maar van dit programma kende ik maar vijf liedjes....Kerstliedjes in het Frans zijn ook wel apart om te horen, dan gaat het ineens over ‘douce nuit, sainte nuit’ (stille nacht) of ‘mon beau sapin’ (oh denneboom). Ik vond het ondanks de kou toch een leuk concert, en volgende week zondag is er nog een kerstconcert, in de cathedraal.

De D van dokter: omdat ik de laatste tijd nogal ben afgevallen en me niet echt lekker voelde ben ik begin december (mede op aandringen van Laure) naar de huisarts geweest. Ik maakte mezelf een beetje ongerust maar dacht dat eea ook te maken had met de heimwee waar ik een week of drie flink last van heb gehad, en daarnaast was er Laure die zich heel erg ongerust maakte (doet ze wel vaker). De huisarts + een ‘jeune docteur’ (volgens mij eentje in opleiding) hebben mij onderzocht en gemeten en gewogen en ze denken dat mijn schildklier wat te actief is, dus ik moest naar het ‘laboratoire’ (ik weet nu ook waarom ik dat een raar woord vind, het lijkt op ‘abbatoir’) om bloed te laten prikken (9 buisjes!! En als ik ergens bang voor ben is het prikken....) en om een echo te laten maken van mn schildklier. Ik heb tot nu toe een hoop Franse woorden bijgeleerd maar bij de huisarts hebben ze alles goed uitgelegd en de zuster bij het laboratoire was ook heel lief. De echo was niets op te zien, en omdat nog niet alle bloeduitslagen er waren moet ik vrijdag nog weer even bellen. Tot nu toe was er iig met mijn schildklier en de bloeduitslagen die de huisarts wel binnen had weinig aan de hand, dus dat is op zich mooi. Het was wel leuk dat ik in een blaadje zat te lezen en dat Doutzen Kroes erin stond  Toch vind dat ik voorlopig voor de komende drie jaar wel weer genoeg dokters heb gezien...

De H van Hollandse kost: omdat het hier nu toch ook wel winter is heb ik van ’t weekend lekker Hollandse kost gekookt, eerst spruitjesstamppot (met water en boter ipv melk want de melk was zuur) en vandaag snert. Leverde nog weer een mooie culinaire discussie op kantoor op, toen ik Laure uitlegde hoe je snert maakt. (moet je dat een nacht laten staan?? Ik doe altijd alle groente enzo in de pan en dan laat je dat twee uur koken en dan ga je aan tafel.) en een speurtocht door Franse supermarkten op zoek naar spliterwten, roggebrood en een soeppan maar het is gelukt en het was lekker! Ik heb geen soeppan maar een ‘faitout’ (een allesmaker), maar daar kan je ook prima soep in koken.



De K van Kerstmis: Omdat ze hier dus geen Sinterklaas vieren beginnen ze half november al met het ophangen van Kerstversiering in de winkels, in de stad en worden er etalages ingericht. Daarna volgen de kerstmarkten (die van Rodez begint de 14e pas) en Kerstliedjes in winkels. Op tv doen ze vrolijk mee, zostraks een reportage in het journaal gezien over chocola, na boeken is chocola het populairste kerstcadeau onder de Fransen (ik ben met beide tevreden). Nu Sinterklaas dan echt voorbij is en ik de laatste pepernoten opgegeten kom ik ook langzaam in de kerststemming. Vandaag heb ik wat kerstversiering gekocht (eenheidsprijs: 3 euro) en ik heb nu lekker kerstliedjes op staan.

De L van LG: jaja, Irene heeft sinds zaterdag ook een smartphone! Modern he? Ik wilde graag een telefoon met abonnement want je gebruikt zo’n ding toch best vaak en dan hoef je niet elke keer om beltegoed uit, en omdat je er een nieuwe telefoon bij kon nemen heb ik dat maar gedaan. M’n oude Nederlandse mobiel heb ik nu weer beschikbaar voor mn Nederlandse sim-kaart, dat is wel praktisch voor als ik in NL ben, dan hoef ik niet steeds te wisselen.

De N van Nederland: waar ik een groot deel van de maand januari (en mss nog langer, hangt van de andere beurzen af) ga doorbrengen, en waar ik natuurlijk iedereen weer ga zien en Oud&Nieuw ga vieren, maar waar ik ook een inhaalslag ga maken qua bakken, want ik mis de oven hier wel! Zoals het nu staat kom ik de 29e en is het nog even op het werk overleggen wanneer ik weer terugga en welke beurzen ik nog meer doe, maar in elk geval dus die van Utrecht en Leeuwarden.

De P van pepernoten: die zijn sinds 9 december echt op, dus daar hebben we het niet meer over. (Laure vond ze wel lekker trouwens)

De S van Sinterklaas: ook al zit je in Frankrijk, je kan nog best Sinterklaas vieren. Dus heb ik, zoals jullie in mijn vorige blog konden lezen, in november al met Anne-Lieke Sinterklaas gevierd. Pepernoten en chocoladeletters had ik geëxporteerd danwel opgestuurd gekregen, dus dat was ook geregeld. Met Laure had ik het tijdens de intocht al over Sinterklaas gehad, ze had er wel eens van gehoord maar toen ze met de opmerking kwam ‘ja Sinterklas, die ken ik wel, die is toch zwart??’ heb ik eerst heel hard gelachen, toen wat plaatjes laten zien via internet en daarna besloten om haar een van mijn chocoladeletters + sinterklaasgedicht te geven. Aldus geschiedde, al werd het door omstandigheden pas 6 december. In elk geval viel het in de smaak, de chocoladeletter was heel lekker en ’t gedicht werd ook gewaardeerd, ik kreeg drie dikke zoenen en de belofte dat ik mijn Sinterklaascadeautje met Kerstmis zou krijgen. Ben benieuwd, maar er is nu weer iemand in Frnakrijk die bekend is met onze traditie, dus de missie is geslaagd.

De V van Visite: Rond de Kerstdagen komt Anne-Lieke een paar dagen op bezoek, een soort tegenbezoek nadat ik bij haar in Montpellier ben geweest. We gaan lekker Rodez bekijken en we hopen op sneeuw en een witte Kerst.

De W van winterweer: hebben we hier nu ook, vorige week zondag sneeuwde het en verder zijn de temperaturen steeds rond het vriespunt. Er is weinig neerslag en het vriest niet altijd maar de noordenwind maakt het koud. Ik vind het helemaal geweldig en voel me kiplekker met dat koude weer, maar Laure vind het maar niets. Stiekem hoop ik op een bats ijs en een 11stedentocht als ik in NL ben, maar aan de andere kant komt er dan weer geen hasses op de vakantiebeurs, dus dat is ook weer niet de bedoeling eigenlijk...


En dan nog de categorie ‘intelligente en minder intelligente acties/opmerkingen’:
- tegen de meneer van het communicatiebureau die je probeert via de telefoon iets uit te leggen zeggen dat ‘alles draait’ is niet grappig
- tegen de meneer van de telefoonwinkel zeggen dat je de telefoon fijn vind omdat ie zo groot is dat ie je hele oor bedekt en je oor dus mooi warm houdt is wel grappig.
- Tegen dezelfde telefoonmeneer opmerken dat er geen batterij inzit en dat je dus niet ‘lekker kan schuiven’ met het showmodel is ook grappig (vond hij).
- Tegen je baas lopen mopperen op de vertalers bij het communicatiebureau die er een bende van gemaakt hebben lucht erg op. Als je baas dat vervolgens aan iemand van het communicatiebureau vertelt (die niet over vertalingen gaat) is het toch minder grappig (maar vertalen kunnen ze daar iig niet zo goed...)
- Franck die handige en minder handige tips geeft over auto’s in wintertijd: ‘kreeg je de deur niet open? Ahhh. Volgende keer gewoon een ruitje intikken hoor!’ & ‘Hee Irene als het nou vriest moet je de auto niet op de handrem zetten maar eerst de motor uitdoen en ‘m dan in de 1e versnelling zetten. ‘Ja maar dan rolt ie tegen het muurtje want mijn parkeerplaats is niet helemaal recht.’ ‘Dan leg je een steen voor het wiel, hier op het terrein liggen stenen genoeg. Moet je de volgende keer wel kijken waar die steen ligt als je wilt parkeren...’
- Bij de MAAF, toen ik ging vragen voor een offerte: ‘maar mw. X heeft in september al een offerte voor u gemaakt! Ohja?’ (Gelukkig kreeg ik nog een).


Tot de volgende blog / tot in Nederland!

  • 11 December 2012 - 20:27

    Alisa:

    9 Buisjes bloed? Jeetjemineetje! Arme meid! Hopelijk heeft je zelfgemaakte spruitjesstamppot je er weer een beetje bovenop geholpen! Is je heimwee inmiddels al minder? Ik hoop het! Groetjes vanuit een besneeuwd Groningen!!

  • 11 December 2012 - 20:32

    Irene:

    @ Alisa: merki!! Ja ik vond het ook nogal enthousiast, maargoed, Fransen en hun obsessie voor gezondheid...De spruitjesstamppot heeft wel geholpen hoor, en helpt ook tegen heimwee;) Het gaat nu wel beter dan de afgelopen weken maar ik ben wel aan het aftellen tot ik naar NL kan (ik mis oliebollen!!!) Het is hier wel koud maar sneeuw ligt er momenteel niet, vannacht wordt het -5 dus heb lekker de hoes over de auto gedaan tegen de vorst. Kus vanuit Rodez!

  • 12 December 2012 - 22:31

    Suze:

    Hi Irene. Alvast een fijne kerst toegewenst and Happy New Year van de McGregor bunch in New Zealand. Jij hoopt op ijs, we hopen op zon.

  • 13 December 2012 - 12:06

    Irene:

    @Suze: tankewol, foar jim ek in noflike Kryst en in sûn en lokkich neijier! Litte wy hoopje dat jimme de sinne krije en ik de snie;)

  • 16 December 2012 - 22:54

    Laura:

    Hey Irene, beetje late reactie maar ik lees je blogs altijd wel hoor ;). Gauw Kerst dus dan kan je lekker naar Nederland, geniet ervan! Ik moet dit jaar de oliebollen missen maar goed, volgend jaar maar weer haha. xx Laura

  • 23 December 2012 - 16:09

    Trudy Vink:

    leuk verslag en ik wens jou ook namens Henri hele fijne kerstdagen en misschien tot 5 januari???

  • 23 December 2012 - 17:42

    Irene:

    @ Laura: haha geeft niet, late reacties zijn ook altijd leuk om te lezen! Fijne tijd in Spanje en tot in januari! xx
    @ Trudy: dankjewel, voor jou, Henri en Popke ook hele fijne feestdagen! 5 januari ben ik met mn moeder een dagje naar Lisanne in Nijmegen dus dan ben ik niet op tijd terug. Alvast een fijne verjaardag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Rodez

Wonen en werken in de Aveyron

Wonen en werken in de Aveyron, Zuid-Frankrijk.

Recente Reisverslagen:

15 December 2023

Decemberblog

15 September 2023

La rentrée

28 Augustus 2023

Hitteblog

01 April 2023

Lenteblog

18 Februari 2023

Verjaardagsblog
Irene

Bonjour, via deze website blijf je op de hoogte van wat ik in Frankrijk allemaal beleef. Ik zal hier blogs en foto's plaatsen en ik zou het leuk vinden om ook wat van jullie te horen. à plus ! Irene

Actief sinds 25 Mei 2012
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 51180

Voorgaande reizen:

30 Mei 2012 - 30 November -0001

Wonen en werken in de Aveyron

Landen bezocht: