Corona-blog maart - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu Corona-blog maart - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

Corona-blog maart

Blijf op de hoogte en volg Irene

24 Maart 2020 | Frankrijk, Le Monastère

Omdat we hier nu toch in een lockdown zitten, heb ik mooi tijd om jullie te vertellen hoe het hier gaat. Met Vincent en mij gaat alles prima, we vermaken ons thuis met relaxen, lezen, films kijken, opruimen en dat soort dingen.

Op de radio en tv hoor je veel « alerte corona », korte berichtjes waarin de regering waarschuwt voor de symptomen en wat je moet doen als je denkt dat je besmet bent. Het tv-journaal heet nu elke dag « édition spéciale » (speciale uitzending) en duurt iets langer dan normaal. Sommige zenders hebben aangepaste programma's (France4 heeft school tv, er zijn veel films 's avonds).

We mogen tot 31 maart (maar dat wordt waarschijnlijk verlengd) alleen naar buiten met een speciaal papier. Je kunt het papier printen en invullen of de tekst overschrijven op een blaadje. Voor de mensen die dat niet hebben liggen er op bepaalde plekken in de stad (gemeentehuis, bij de krant) papieren klaar. Je mag alleen naar buiten voor je werk (met verklaring werkgever) als je geen thuiswerken kunt doen of je werk onmisbaar is (verpleging, vuilnisman etc). Bezoek aan een arts of boodschappen doen mag ook, net als een familielid helpen. En je mag naar buiten voor lichaamsbeweging, maar als je in de stad woont moet je op 500 m van je huis blijven en op het platteland op 1 km. Fietsen mag niet, hardlopen wel. Sporten mag niet in groepen. Het sporten mag 1x per dag en maximaal 1 uur. Omdat op het papier een datum staat moet je er dus elke dag één invullen, als je bijvoorbeeld eerst naar de huisarts moet en dan de volgende dag naar de apotheek......

Er is dus al een tijdje (twee weken) geen school meer en de meeste winkels zijn dicht. Alleen supermarkten, banken, en agrarische winkels zijn open, zodat je ook hondenvoer kunt kopen. De gemeentehuizen hebben telefonische noodloketten voor geboorte/overlijden en paspoortverlenging kan bij de Prefectuur via een speciaal nummer of een site. Het huisvuilnis wordt nog wel opgehaald, maar niet het recycelbare afval. De post komt niet meer op zaterdag, en als je een aangetekende brief hebt krijg je een bonnetje met website en op die website moet je dan een digitale toestemming geven dat ze het (de volgende dag) zonder handtekening in je brievenbus mogen doen. Als je geen internet hebt kun je een telefoonnummer bellen. De post komt hier gemiddeld anderhalf uur later dan normaal, maar waarschijnlijk begint de postbode wat later.

Dit weekend zagen we steeds vaker politie langsrijden en surveilleren, er waren de eerste week nog aardig wat mensen op de been maar nu is het wel rustiger aan het worden. Sommigen dragen mondkapjes of een sjaal voor de mond. Wij hebben ook mondkapjes en wegwerphandschoenen (voor het boodschappen doen).

Blitz is wel blij dat we veel thuis zijn en we gaan vaak met hem in de tuin spelen, dan komen we toch nog wat buiten. Het is al de hele week erg mooi lenteweer en je kan zonder jas in de tuin. De hondenclub is ook dicht, dus hij moet nu in z'n eentje spelen.

Kerkdiensten zijn er ook al een tijdje niet meer, dus die kijken we nu op de tv. Onze bisschop heeft, net als vele andere bisschoppen of pastoors, een live-uitzending via internet geregeld waar we op zondag de dienst kunnen volgen die hij in de kapel van het bisschoppelijk paleis opdraagt. Afgelopen zondag waren ze met z'n vieren (bisschop, plv. bisschop, een lezer en een zangeres). We kunnen als we willen ook kerkdiensten volgen met een pastoor aan de andere kant van het land, dat is wel grappig want dat kan normaal niet. De uitzending van de kerkdienst op tv komt elke week uit een andere parochie maar komt nu uit de studio van France 2. Ook daar zijn ze met vier of vijf mensen en worden de teksten gelezen door de personeelsleden van de studio die helpen met de uitzending. Het is even wat anders dan je gewend bent maar het werkt wel.

Er is hier tot nu toe nog geen sprake van artikelen die niet verkrijgbaar zijn en ik heb het idee dat er ook minder gehamsterd wordt dan in Nederland. Het enige waar tekort aan is zijn mondkapjes en zo voor medisch personeel. Er zijn al veel oproepen geweest om die af te geven, bijvoorbeeld bouwbedrijven die nu niet werken, of schilders. De benzine en diesel zijn wel heel goedkoop geworden (1,25€ voor de diesel terwijl die tegen de 1,50€ zat). Vincent heeft boodschappen gehaald bij de Lidl, daar waren 13 auto's op de parkeerplaats, incl. die van het personeel. Bij de SuperU stond een hele lange rij dus daar is hij niet geweest. SuperU is een duurdere winkel maar heeft meer keus. Het tuincentrum was ook open, dus hij kon hondenbrokjes kopen voor Blitz. Er hing een briefje dat ze alleen etenswaren (voor mensen en dieren) mochten verkopen aan particulieren, mensen uit de beroepssector mochten ook andere dingen kopen. Hij was expres tussen de middag gegaan zodat het rustiger was. We hebben ook boodschappen gedaan voor Vincent z'n moeder.

Het applaus om acht uur 's avonds voor verplegend personeel heb ik hier nog niet gehoord, dat is misschien meer voor grote steden. Komende woensdag (25 maart) worden om half acht alle klokken geluid 10 minuten lang, om de verbondenheid met elkaar uit te drukken. Ook vragen ze iedereen om lichtjes/kaarsjes in de vensterbank voor het raam te zetten. 25 maart is de dag waarop de engel Gabriël aan Maria aankondigt dat ze zwanger zal worden van Christus, het is een katholiek feest en het is precies 9 maanden voor Kerstmis.:)

Van veel bedrijven of instellingen krijgen we sms'jes of mailtjes, over hoe je ze kunt bereiken en wat je moet doen in geval van nood (gaslek, geen water meer, telefoonstoring etc.)

Bij ons in de regio zijn nog niet veel doden gevallen, het ergst is het nu in Parijs en in de Elzas. Er worden noodhospitaals gebouwd door het leger, en ook worden mensen uit de Elzas naar ziekenhuizen aan de Middellandse Zee gebracht (omgeving Nice), omdat daar nog wel plek is. Er wordt ook gesproken over mensen die ziek waren maar weer naar huis mogen.

Op tv laten sommige tv koks hun recepten zien of doen ze 'live koken', dat is op zich wel leuk. Het is nu 1x geweest, met de kok die ook de Franse versie van Heel Holland Bakt presenteert (Cyril Lignac). Ik heb vandeweek ook al twee nieuwe dingen gekookt, kip-kerrie met rijst en een brioche zonder boter en eieren (want die waren op). De eerste was erg lekker en de tweede ging wel, het smaakte erg naar olie omdat ik er zonnebloemolie in gedaan had ipv boter maargoed. Deze week ga ik misschien wel weer een nieuw recept testen.

Afgelopen zondag was hier de eerste ronde van de gemeenteraadsverkiezingen. Omdat ik het onverantwoord vond dat ze dat lieten doorgaan terwijl er al veel Corona-dreiging was, ben ik niet gaan stemmen. Hier in ons dorp was maar 1 lijst dus er viel ook weinig te kiezen. Vincent is wel gegaan en zei dat het heel rustig was en dat iedereen op ruime afstand van elkaar bleef. Je ging aan één kant het stemlokaal in en dan via de nooduitgang aan de andere kant er weer uit. De tweede ronde (gister) is wel uitgesteld gelukkig. Er is vandaag bekend geworden dat bij drie verschillende stembureaus in Frankrijk mensen hebben geholpen die nu het Corona-virus hebben...... Het is nu wel lastig dat sommige dorpen al een nieuwe burgemeester hebben (die bij de 1e ronde al genoeg stemmen had) maar die kan nog niet geïnstalleerd worden omdat de benoemingsvergaderingen zijn uitgesteld. Dus de oude burgemeester moet nog even doorwerken....

Hopelijk gaat de Corona-crisis snel voorbij en kunnen we weer terug naar het normale leven. Blijf vooral binnen en was goed je handen ! Tot de volgende blog !