Septemberblog - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu Septemberblog - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

Septemberblog

Blijf op de hoogte en volg Irene

01 Oktober 2014 | Frankrijk, Rodez

Oké het is niet de meest creatieve titel maar ik zal proberen deze blog wel in de maand september te plaatsen....

De laatste week dat de camping open was kwam papa op bezoek (en daarna is hij nog een week in Rodez gebleven) en op mijn vrije dagen zijn we onder andere naar het kasteel van Peyrelade, de Vélorail en het lege meer van Sarrans geweest. Peyrelade is een mooi oud kasteel boven op een heuvel. De heuvel is door de wind deels afgesleten dus die heeft een aparte vorm. We hebben daar ook gepicknickt. ‘s Middags gingen we naar de Vélorail, in het zuiden van de Aveyron. Het idee is simpel: je fietst over de rails op een karretje waar twee paar trappers en twee fietszadels op zitten. Er zit ook een rem op. Wij hadden het traject van 8 km fietsen en dan met de trein terug, het was heel erg gaaf om een keer te doen en absoluut niet moeilijk want we gingen voornamelijk naar beneden dus we moesten vaker bijremmen om de voorgangers niet in te halen dan dat we echt fietsten. We kwamen door verschillende tunnels en over een paar spoorwegovergangen en twee viaducten. We moesten bij het eindpunt even wachten op de trein maar gelukkig hadden ze daar goed nagedacht en in het oude station een ijsco-machine geïnstalleerd :D

Het lege meer van Sarrans was ook best indrukwekkend om te zien. Het meer is leeggepompt omdat er onderhoud en werkzaamheden uitgevoerd moesten worden aan de barrage, en we zijn langs het meer gereden. Op verschillende punten had je een mooi uitzicht of kon je nog oude huizen of een brug zien die normaal onder water staan. Het was (alweer) erg mooi weer.

Ondertussen gaat het werk ook gewoon door, op de camping is alles winterklaar gemaakt, ik ben weer terugverhuisd naar Rodez en werk weer op kantoor met Laure. We zijn bezig geweest met de tarieven en momenteel werken we aan de brochure voor 2015. Reserveren voor volgend jaar kan ook al, en de eerste reserveringen zijn al binnen (dat er maar veel, héél veel mogen volgen....).

Gister ben ik naar Villefranche de Panat geweest, daar was een festival over/op/rondom het water. Ik ging er vooral heen omdat er een boek werd gepresenteerd over de geschiedenis van de meren en de barrages, maar ik heb ook maar van de andere activiteiten en het mooie weer geprofiteerd. (het is al vanaf begin september supermooi weer hier). Ik heb een kennismakingsles roeien gehad (met een man van de roeivereniging in een roeiboot voor beginners, was best leuk), een tochtje gemaakt in een ‘pirogue’ (prauw) met nog 11 andere mensen, gekeken bij een moderne dans-voorstelling, geluisterd naar iemand die voorlas uit een boek en wat je kon horen via een koptelefoon en heel veel buizen, én een gesigneerd exemplaar van het boek gekocht. Het is een enorm dik boek geworden, geschreven door Daniel Crozes, een lokale historicus. Hij vertelde eerst ook nog iets over de totstandkoming van het boek en ik was van ’t zomer al naar een lezing geweest waar een van de andere medewerkers ook vertelde over de geschiedenis van de meren en de barrages. Vandaag ga ik lekker lezen in het boek en in huis nog wat opruimen.

Volgende week werk ik nog de hele week, daarna ga ik een weekje naar Nederland en als ik terugkom heb ik een tweedaags congres in Moissac (Tarn et Garonne) met de regionale campingfederatie. Het lijkt me erg leuk om eens mee te maken, het is een soort vergadering maar er zijn ook verschillende workshops en volgens Laure was het altijd erg interessant. We zullen het zien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Rodez

Wonen en werken in de Aveyron

Wonen en werken in de Aveyron, Zuid-Frankrijk.

Recente Reisverslagen:

15 December 2023

Decemberblog

15 September 2023

La rentrée

28 Augustus 2023

Hitteblog

01 April 2023

Lenteblog

18 Februari 2023

Verjaardagsblog
Irene

Bonjour, via deze website blijf je op de hoogte van wat ik in Frankrijk allemaal beleef. Ik zal hier blogs en foto's plaatsen en ik zou het leuk vinden om ook wat van jullie te horen. à plus ! Irene

Actief sinds 25 Mei 2012
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 51043

Voorgaande reizen:

30 Mei 2012 - 30 November -0001

Wonen en werken in de Aveyron

Landen bezocht: