Spring Caravan and Camping Show: over rijden met e - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu Spring Caravan and Camping Show: over rijden met e - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

Spring Caravan and Camping Show: over rijden met e

Blijf op de hoogte en volg Irene

26 Februari 2013 | Frankrijk, Rodez

Afgelopen week was ik in Engeland, in Birmingham was de ‘Spring caravan and camping show’. De hele week stonden we daar met de stand van C’est si bon, de hele week was het mega-druk en hebben we het heel gezellig gehad met z’n allen. Ik zal jullie de hele logistiek besparen maar het was iets met veel mensen, heel veel brochures en een lange reis per trein/auto/boot en diverse hotels/b&bs. De eerste nacht sliep ik met de anderen in een B&B van de moeder en de andere nachten in de B&B van haar zoon. Bij beide krijg je een giga-Engels ontbijt (ze komen vragen of je alleen bacon&eggs wil of ook worstjes, tomaat en champginons....goedemorgen.....). Het waren verder wel hele lieve mensen en er was ook een kat, die op een avond in de breedte over de traptrede lag zodat ik over hem heen moest klimmen om naar m’n kamer te kunnen. Gelukkig wilde hij wel even poseren voor een foto (zie onder) :)

Op de beurs was ook een stand van het CDT Aveyron (toerismebureau van ons departement) en daar was ook een meisje dat ik in Utrecht ook al had ontmoet, dus dat was gezellig. Ze komt ook uit Friesland en woont in Millau, en ik ben altijd welkom als ik eens langs wilde komen (en zij bij mij). Ik was toen het even rustig was met haar aan het kletsen en toen kwamen er wat klanten dus toen heb ik ook nog maar even geholpen en wat dingen over de Aveyron verteld Verder heb ik nog nuttige contacten gehad met mensen van Swift (een caravanclub), die willen misschien in 2016 een groepsreis maken en naar de camping komen. Zo’n groepsreis is altijd lange termijn-planning, maar ik hoop dat er wat uitkomt.

Ik heb dus niet alleen genetwerkt, voor het CDT Aveyron gewerkt en uiteraard op de C’est si bon-stand gestaan en reclame gemaakt voor onze camping en de C’est si bon campings, maar ik heb ook iets heel cools gedaan: towing test! Een towing test is bedoeld voor Engelsen die overwegen een caravan te kopen en wel eens willen weten hoe het is om met een sleurhut te rijden. Ik was naar de stand gegaan van de organisatie om te vragen of het ook voor standhouders was, en dat vonden ze niet zo’n probleem. Het leek mij gewoon leuk om eens te ervaren wat al die Engelsen (en andere gasten) hebben doorgemaakt als ze bij ons op de camping zijn aangekomen. Er was eerst nog wel wat gedoe over mijn rijbewijs, in de voorwaarden die je moest tekenen ivm eventuele schade stond ‘UK drivers licence’, maar uiteindelijk mocht ik wel meedoen. Je moest eerst een test doen om te kijken of je wel goed zag (nummerplaat lezen....gelukkig kan ik goed zien en goed in het Engels spellen:P) en daarna ging je met een instructeur naar de auto. Eerst kreeg ik wat algemene uitleg over de auto en de snelheden in Engeland als je rijdt met een aanhanger, en toen nog wat over het gewicht (deze Volvo –sponsor- kan tot 1900 kg trekken, de caravan is nu leeg en weegt ongeveer 850 kg, maar als je een gezin met 2 kinderen + alle bagage erbij telt wordt het ongeveer 1200 kg.) en daarna mocht ik de weg op. Het was een automaat (1), een Engelse auto dus het stuur rechts (2) en ik reed uiteraard links (3) met de auto+caravan (4). Ik vond het niet zo heel erg dat ik niet hoefde na te denken over schakelen met je linkerhand, want dat was (5) geweest. Volov’s rijden in elk geval heel fijn, en het was niet zo druk op de weg. We gingen eerst een stukje over het beursterrein en op een gegeven moment mocht ik de bordjes ‘way out’ wel volgen. Intussen had ik al geleerd dat je rotondes/bochten anders moet nemen, de caravan heeft namelijk de neiging de bocht wat korter te nemen als de auto, en daarna gingen we de vierbaansweg op. Het was wel even wennen allemaal maar de instructeur gaf af en toe wat tips en informeerde wat ik ervan vond (‘nou ik vind 50 miles wel hard genoeg momenteel maar verder gaat het goed’). Andere tips die hij nog gaf waren: richtingaanwijzer langer aanlaten (want er zit ook eentje op de caravan en die is toch behoorlijk lang), eerder afremmen want je remweg is langer, optrekken duurt langer omdat je zwaarder bent, je kunt niet ergens snel voorlangs als je een caravan van 7.5 m achter je aan hebt, en de meest blonde was ‘je hoeft je binnenspiegel niet bij te stellen want je ziet toch niets’. Al met al een hele leuke en leerzame ervaring, iedereen was heel trots op mij en ik heb besloten om in oktober te proberen of ik dan een testritje kan maken met een camper. Dat kon afgelopen oktober ook, toen kon je op een parkeerplaats tussen pilonnen door slalommen met een camper. Ik heb absoluut geen plannen een caravan aan te schaffen, ik zie er genoeg elke zomer hahaha, maar ik ben wel heel blij dat ik het een keer gedaan heb want het is echt heel erg anders rijden en vooral heel erg wennen.

Zaterdagmiddag heb ik zelf nog even een rondje gemaakt over de beurs, er was een heel tentendorp en er stonden veel mobil-homes (het blijft raar die dingen in een hal te zien ipv op de camping, en zonder gasten erin) en er was ook een winkel met kampeerspullen. Ik heb daar een rugzak met heel veel vakjes gekocht, die komt mooi van pas als ik op pad ga met m’n camera en bovendien begint mijn oude Eastpack wat te slijten. Ik heb ook een strijkplank en strijkbout gekocht voor kampeerders, dat houdt in dat de strijkbout een inklapbaar handvat heeft en dat de plank maar 57 cm. is. Toen Laure me ophaalde van het station en geen strijkplank zag vroeg ze waar die was, en toen ik zei dat hij met zn 57 cm net in mijn koffer van 60 cm paste riep ze ‘maar is dat voor dwergen ofzo???’. Hij is inderdaad niet groot, maar je kan er vast wel bloesjes en een broek op strijken. Ik ben er in elk geval blij mee, kan ik weer iets van mijn wish-list vor mijn huisje afstrepen.

Al met al was het een geslaagde week in Engeland, ik heb ook nog geprofiteerd van de Engelse gastronomie want ik heb lekker veel worteltjestaart gegeten en het was gezellig om weer eens met de mensen van C’est si bon op pad te zijn. Het is wel hard werken op de beurs, vooral in Engeland omdat daar altijd superveel bezoekers zijn, maar ook heel gezellig. Vandaag had ik nog lekker een dagje vrij, dus ik heb wat opgeruimd en foto’s uit zitten zoeken, bij de fotocursus morgenavond gaan we weer bezig voor de expositie in juni, dus ik zal nog even wat bewerken en dan proberen een paar foto’s te selecteren die ik wil bespreken morgen. See you later!

Ps: iedereen nog heel erg bedankt voor alle verjaardagskaarten/mails/berichtjes, de kaarten hangen in de keuken aan de muur ter decoratie.

  • 26 Februari 2013 - 19:24

    Alisa:

    Haai! Superleuk om weer een verhaaltje te lezen, ik was blij om te lezen dat je verwarming het nog steeds doet! Superheng dat met die caravan, maar wel echt heel gaaf dat je het gedaan hebt :) Ik heb goed nieuws! In Groningen hebben ze nog een potje met geld gevonden dus als ik er bij NWO niet doorheen kom financieren ze mijn promotie zelf! Ik heb dus sowieso een promotieplek!!!! jeeej! Ik ben de komende vier jaar dus nog in Groningen te vinden, mocht je weer eens in Nederland zijn! Groetjes en veel plezier daar!!

  • 26 Februari 2013 - 19:48

    Irene:

    hee Alisa, dankjewel voor je berichtje! Ik vond het ook wel eng hoor met zo'n lel van een caravan, hij was 7.5 meter! Gelukkig was er een instructeur mee ;) Dat de kachel het nog doet is ook fijn idd, al is het hier buiten ook heerlijk weer, lekker zonnig en een graad of 6.
    Wat gaaf dat ze in Grun nog geld gevonden hebben! (was vroeger nooit zo dus t was goed verstopt) En het wordt aan een goed doel besteed;) Heel veel succes met je promotie, en als je eens een weekendje in Rodez wilt komen tussen nu en mij om ff aan de studiedruk(te) te ontsnappen ben je welkom! Kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Rodez

Wonen en werken in de Aveyron

Wonen en werken in de Aveyron, Zuid-Frankrijk.

Recente Reisverslagen:

15 December 2023

Decemberblog

15 September 2023

La rentrée

28 Augustus 2023

Hitteblog

01 April 2023

Lenteblog

18 Februari 2023

Verjaardagsblog
Irene

Bonjour, via deze website blijf je op de hoogte van wat ik in Frankrijk allemaal beleef. Ik zal hier blogs en foto's plaatsen en ik zou het leuk vinden om ook wat van jullie te horen. à plus ! Irene

Actief sinds 25 Mei 2012
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 51182

Voorgaande reizen:

30 Mei 2012 - 30 November -0001

Wonen en werken in de Aveyron

Landen bezocht: