Limoges en andere uitjes - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu Limoges en andere uitjes - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

Limoges en andere uitjes

Blijf op de hoogte en volg Irene

02 Oktober 2015 | Frankrijk, Rodez

Het laagseizoen is nu ook voor mij aangebroken (dwz: de periode waarin de camping dicht is) dus ik heb weer volop tijd om de regio te ontdekken en leuke dingen te doen. Koor, zangles en spelletjesclub zijn weer begonnen en in mijn eerste vrije weekend na de sluiting ben ik lekker naar Limoges geweest. Deze stad is wat groter dan Rodez en ligt in de Haute-Vienne. Het was ook monumentenweekend, dus ik ben gratis naar het Porseleinmuseum geweest, alleen stelde dat niet zoveel voor. Het was wel mooi en groot en met heel veel porselein, maar er stonden van die suffe onderschriften bij dat ik er chagrijnig van werd….(bij een bord met blauwe en oranje stippen: ‘bord met blauwe en oranje stippen’). Verder heb ik lekker de stad verkend, gewinkeld (oa bij de FNAC) en een straattheaterfestival meegepikt, waar ze onder meer ‘live-cinema’ hadden. Dit hield in dat je een film te zien kreeg op een doek en de muziek die erbij hoorde live werd uitgevoerd door muzikanten van de muziekschool. Het was heel erg leuk om eens mee te maken hoe een bioscoopbezoekje er in de jaren 30 aan toe ging.
Omdat er verder doordeweeks op kantoor heeeeeeel weinig te doen is heb ik maandagmiddag t/m woensdag thuis gewerkt: gewoon de laptop en de telefoon van de camping mee, internetkabel erin en dan kun je iig thuis opruimen en dingen voor jezelf doen terwijl je af en toe de mail checkt en twee telefoontjes per dag beantwoord.
Donderdag kwam er gelukkig wat afwisseling, ik ging een dagje op ‘Eductour’ (schoolreisje voor volwassenen), die georganiseerd werd door de ‘Club des sites’, een organisatie die toeristische bezienswaardigheden promoot. We moesten om twintig voor negen verzamelen op de parkeerplaats bij de bowling, ik had een groepje mensen gespot maar dat waren niet de goeie, maar na een paar minuten wachten kwamen er gelukkig andere mensen die wel mee moesten met de Eductour. We vertrokken met z’n zessen, maar in Belcastel zou de rest van de groep zich bij ons voegen en uiteindelijk waren we met 16 man. We kregen een rondleiding door het kasteel en daarna gingen we naar Villeneuve d’Aveyron, om een gloednieuwe fototentoonstelling te bekijken. Deze was afgelopen juli geopend en stond nog op mijn lijstje, dus ik was blij dat we er nu heen gingen. Er is een fotograaf die veel bekende Franse en internationale artiesten uit de jaren 60 en 70 heeft gefotografeerd, en van die foto’s is nu een permanente tentoonstelling te zien in Villeneuve. Het was heel erg leuk, de oudere deelnemers vonden het een feest der herkenning, ik was blij dat de Stones er ook tussenhingen en met een paar andere jongere deelnemers kregen we vriendelijk op ons kop dat we de helft van die supersterren gewoonweg niet kenden….:p Laila en ik hadden een excuus, ze waren gewoon niet bekend in Nederland respectievelijk Montenegro hahaha. (het was wel fijn dat ik niet de enige buitenlandse was, Laila komt uit Montenegro en woont hier ongeveer een jaar, ze werkt bij het vvv van Sauveterre).
Na de foto-expo gingen we naar Villefranche de Rouergue, daar hebben we gegeten in het restaurant van Quentin en Noémie, deelnemers aan een van de edities van Topchef. Het was superlekker, af en toe heel apart (denk: bloemblaadjes in je bord) en absoluut niet duur, de lunch was 25€ (betaald door m’n baas, dat wel). Na het eten gingen we naar het klooster, waar we een rondleiding kregen van een gids die heel boeiend kon vertellen. We hebben gekeken in de ‘kantine’ van de monniken (refectoire) en daarna bij de huisjes waar de paters intern woonden. Helaas alleen van buiten, we mochten niet binnen kijken, ondanks dat er al heel lang geen paters meer wonen. Als laatste gingen we naar Najac, om daar het kasteel (of nouja, wat er van over is) te bezichtigen. Ik was al eens in Najac geweest maar het was toch wel leuk, en de zon scheen en er was een hele lieve hond bij de ingang die ook wel wat aandacht wilde. Het grappige is dat er meerdere kastelen in de Aveyron zijn (in elk geval Belcastel en Najac), waar ze aan een vreemd soort recycling deden: als het kasteel niet meer in gebruik was en onbewoond, gingen de dorpelingen de stenen eruit halen om daarmee hun eigen huizen en boerderijen te bouwen/verstevigen. In Belcastel heeft een van de kasteeleigenaren zelfs de stenen verkocht, en in Najac zijn ze met deze praktijken zo lang doorgegaan totdat er een stuk muur instortte op een paar steenlustige bewoners…. Rare jongens…..
In het weekend en soms na het werk ga ik nog bij Fred helpen, hij is zijn huis aan het verbouwen en nadat ik eind augustus al succesvol had geholpen met het slopen van de muren is het nu meer opbouwen en afwerken. Van ’t weekend wordt er voorbereidend werk voor het schilderen gedaan en nog wat geschuurd, en aangezien ze toch slecht weer voorspellen….
De afgelopen week ben ik op kantoor vooral bezig geweest met tarieven, we hebben wat heen en weer gemaild met een stagiaire die mss bij ons komt stagelopen en daarna werken maar uiteindelijk bleek dat ze toch weer niet de hele zomer kon/wilde….Vanmiddag heb ik nog lekker in de zon geluncht met een vriendin die vlakbij ons kantoor werkt op de administratie van een zorginstelling en nu lig ik lekker op de bank te kijken naar een reportage over trekvogels (‘deze vogels komen helemaal uit Nederland en blijven de hele winter in de baai van de Somme’)
De komende drie weken ga ik lekker uitrusten, twee en een halve week naar Nederland en nog een paar dagen thuis wat ompielen. Ik heb verder ook niet zoveel te vertellen maar het is ook gewoon een beetje komkommertijd, lekker rustig 

  • 03 Oktober 2015 - 00:39

    Wim:

    Nou voor de komkommertijd toch nog wel een heel verslag. Ik zal mijn printer repareren, dan kan ik het verslag nog aan Opa geven vóór jij er bent.
    Tot dinsdag!


  • 03 Oktober 2015 - 11:55

    Irene:

    hahaha ja en dan ben ik nog vergeten toe te voegen dat ik naar het lege meer was.... tot dinsdag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Rodez

Wonen en werken in de Aveyron

Wonen en werken in de Aveyron, Zuid-Frankrijk.

Recente Reisverslagen:

15 December 2023

Decemberblog

15 September 2023

La rentrée

28 Augustus 2023

Hitteblog

01 April 2023

Lenteblog

18 Februari 2023

Verjaardagsblog
Irene

Bonjour, via deze website blijf je op de hoogte van wat ik in Frankrijk allemaal beleef. Ik zal hier blogs en foto's plaatsen en ik zou het leuk vinden om ook wat van jullie te horen. à plus ! Irene

Actief sinds 25 Mei 2012
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 51079

Voorgaande reizen:

30 Mei 2012 - 30 November -0001

Wonen en werken in de Aveyron

Landen bezocht: