Vakantie- en werkblog - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu Vakantie- en werkblog - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

Vakantie- en werkblog

Blijf op de hoogte en volg Irene

30 April 2016 | Frankrijk, Rodez

Sinds de vorige blog ben ik een verstandskies armer, maar verder gaat het goed :) Ik ben ze nu allemaal kwijt. Ik ben ook met een groepje van de buitenlandse mensen naar een Libanees restaurant geweest en daarna naar een expositie van beelden van Rodin in het musée Fenaille in Rodez, dat was erg leuk. Met twee van die groep was ik ook naar de wijnbeurs geweest, we hebben ons daar enigszins verbaasd over mensen die met winkelwagentjes bij de kraampjes langsgingen, maar laten bedachten we dat ze waarschijnlijk gewoon een voorraadje hebben aangelegd voor het komende (half)jaar. We hebben zelf ook een aantal wijnen geproefd, ons uitgebreid laten uitleggen waarom die wijnen nou zo bijzonder waren en waarom er op sommige tafels stenen lagen (dat was om te laten zien op watvoor bodem de wijnranken groeien en ja dat maakt verschil....) en uiteindelijk zijn we met een beschaafd aantal flessen -en rechtuit lopend, zoals Mel lachend opmerkte- weer naar huis gegaan.

De derde week van april ben ik met vakantie geweest naar de Ardèche, een departement zo'n vier uur rijden ten oosten van Rodez. Ik was daar uitgenodigd door de eigenaren van Ardèche Camping, waar ik de beurs in Luik mee had gedaan, en in Birmingham was ik met veel een van hun medewerkers opgetrokken om haar wegwijs te maken op een beurs. Het regende de hele reis, maar het was rustig op de weg en de omgeving was heel mooi (veel bergen, veel groen). Voor de mensen die niet zo gewend zijn aan Frankrijk : het was dus ongeveer 4 uur rijden, incl pauzes heb ik daar vijf uur over gedaan, daarvan ongeveer 20 min over de snelweg en de rest over binnenwegen. In de Ardèche staan heel veel borden 'max 70 km per uur' omdat de wegen zo bochtig zijn, maar soms is 'max 50 km per uur' ook niet onverstandig....

Om een uur of drie was ik op de camping en heb ik lekker bijgekletst met Nathalie en Jean-Christophe. Ik had een klein maar knus 'chalet Nemo' tot mijn beschikking, met twee slaapkamers, badkamer met toilet, woonkamer met keukentje en overdekt terras. Het verwarmde zwembad en het restaurant waren ook al open dus beide heb ik op mijn eerste dag maar even getest en goedgekeurd.

Op maandag ben ik met de stoomtrein geweest, een erg leuke rit vol bochten en bergen en mooie landschappen, we reden langs de rivier en door de gorges du Doux (zoals de gorges du Tarn in de Aveyron, grote kloven met riviertjes tussen bergwanden). Halverwege hadden we een tussenstop en werd de locomotief omgedraaid zodat we weer terug konden, en nu zat ik ineens in het achterste rijtuig. Dit vond ik leuker, want als de trein dan een bocht maakt kan je de locomotief al zien en mooi op de foto zetten. Ik had geloof ik al gezegd dat er veel bochten zijn in de Ardèche....

Dinsdag ben ik naar de berg geweest waar de rivier de Loire ontspringt, het was daar alleen heel erg koud en het waaide snoeihard, dus ik ben niet zo lang gebleven. De mensen die het aandurfden om die berg op te gaan hadden ook heel veel dikke winterkleren en snow boots/wandelschoenen aan, en later hoorde ik van Nathalie dat die beklimming inderdaad voor meer gevorderde wandelaars was. Gelukkig maar dat ik ben doorgereden naar de waterval van Ray Pic, een mooie waterval tussen opgedroogde lavastromen. De Ardèche is vulkanisch gebied geweest vroeger. Vervolgens heb ik nog twee dorpjes bekeken en ben ik aan het einde van de middag teruggegaan naar de camping.

Woensdag was het markt in Privas en toen heb ik het stadje verkend (de campig ligt 15 min lopen van het centrum) en lekker witte asperges gekocht. De Fransen houden meer van groene op de een of andere manier, dus ik was blij dat ik nu ook witte had gevonden. Tussen de middag heb ik met Laurène en haar vriend in een hip restaurant gegeten, een drie-gangen menu voor 18€ dat er heel culinair uitzag en uitstekend smaakte. Laurène is het meisje waar ik mee in Birmingham was, dus we konden lekker even bijkletsen over wat we in de tussentijd hadden meegemaakt. 's Middags ben ik nog naar een uitkijkpunt gewandeld, dat was ook wel mooi. Op de terugweg ben ik wel kletsnat geregend, maar gelukkig had ik droge kleren op de camping.

Donderdag stond er weer een lange rit op het programma, ik wilde naar de Pont d'Arc (beroemde natuurlijk gevormde boogbrug in een rotswand over de rivier de Ardèche) en ik had ook via internet een kaartje gereserveerd voor de grotten van Chauvet, met de oudste tekeningen van de mensheid, meer dan 36.000 jaar oud.
Omdat ik pas 's middags naar de grot ging, heb ik 's morgens het lavendelmuseum bezocht. Ik wist ook niet dat er lavendel groeide in de Ardèche, maar er is toch een klein gebied en dus ook een museum. Ik zocht overal onderweg om lavendelvelden, maar dat bloeit natuurlijk nog helemaal niet in april, dus het waren alleen nog maar kleine ronde bollen.... Na de rondleiding heb ik nog wat folders voor de camping meegevraagd (ze zijn niet zo genereus in de Ardèche met folders, maar heb toch overal wat meegekregen). Toen ik de Pont d'Arc op de foto had gezet ben ik naar de grot gegaan, daar was een grot park bij en daar heb ik gepicknickd. De rondleiding door de grot was erg indrukwekkend, de tekeningen zijn in het echt veel mooier en duidelijker dan op de foto's die ik had gezien. Ze zijn ook erg gevarieerd, er zijn handafdrukken en veel verschillende dieren, en er worden verschillende technieken gebruikt. Soms is het met een rode of zwarte kleurstof getekend en soms is er een randje van de grotwand geschraapt zodat de tekening in witte lijnen te zien is (een soort mergel). Soms worden ook de oneffenheden van de bergwand gebruikt om bijvoorbeeld een rug van een mammoet of een slurf weer te geven, blijkbaar waren onze verre voorouders al heel artistiek:)

Vrijdag heb ik een atelier gevolgd bij 'Ardelaine' (art de laine – wolkunst), we hebben zelf wol gekamd en een kussentje gemaakt. Het was eigenlijk voor kinderen met hun ouders maar ik mocht best meedoen en er waren ook een paar tieners en op het eind heb ik nog wat kleine kindjes geholpen. Het was heel erg leuk en ik vond het leuk om eens een ander soort activiteit te doen.

Zaterdag was er weer markt in Privas, maar het was ook 'open boerderijen-weekend+kom in de kas'. Ik heb dus eerst een groente- en fruitkwekerij bezocht en daarna een boerderij met koeien (voor t vlees) en geiten (voor de lekkere geitenkaasjes). Overal kon je ook producten kopen dus ik heb mooi wat meegenomen voor thuis. 's Middags ben ik nog bij een wijnboer geweest die vlakbij de camping zit. Er was ook een kastanje-gebeuren in de buurt, daar heb ik diverse kastanje-producten geproefd en gekocht. Kastanjes zijn het nationale product in de Ardèche, en ze doen er vanalles mee. Ik had geglazuurde kastanjes, cake met kastanjevulling, kastanjemeel, kastanjecrème en in het restaurant had ik als toetje geitenkaas met kastanjecrème, allemaal heel erg lekker !

Zondag zat mijn vakantie er helaas alweer op en ben ik rond kwart over tien weggereden van de camping. Gelukkig was het nu beter weer en kon ik op de terugweg nog even stoppen bij de Pont du Diable (boogbrug over een rivier, gebouwd door de Romeinen). Ik vond het heel erg mooi in de Ardèche, het was nog niet zo druk en overladen met Nederlanders zoals in de zomermaanden het geval is, en ik heb lekker geprofiteerd van de mooie omgeving en diverse activiteiten.

Terug in Rodez had ik nog een paar dagen voor mezelf en afgelopen donderdag en vrijdag werd ik ingewerkt voor mijn nieuwe baan. Het lijkt me erg leuk en ik heb veel zin om maandag te beginnen. Ik heb ook al kennisgemaakt met mijn collega voor de receptie, de schoonmaakster en de klusjesman, die zijn allemaal ook erg aardig. De camping ligt een half uurtje rijden van Rodez, en is niet zo heel groot. Ik ben blij dat ik weer aan het werk kan, dat werkloos zijn is heel vervelend omdat je geen echt dagritme of een dagbesteding hebt, al heb ik wel veel nieuwe recepten getest:p

Komende week heb ik woensdagmiddag, donderdag en vrijdag vrij, en dan ga ik onder andere kijken bij het internationale 2 CV (eendjes)-weekend in Severac le Château.

Tot de volgende blog !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Rodez

Wonen en werken in de Aveyron

Wonen en werken in de Aveyron, Zuid-Frankrijk.

Recente Reisverslagen:

15 December 2023

Decemberblog

15 September 2023

La rentrée

28 Augustus 2023

Hitteblog

01 April 2023

Lenteblog

18 Februari 2023

Verjaardagsblog
Irene

Bonjour, via deze website blijf je op de hoogte van wat ik in Frankrijk allemaal beleef. Ik zal hier blogs en foto's plaatsen en ik zou het leuk vinden om ook wat van jullie te horen. à plus ! Irene

Actief sinds 25 Mei 2012
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 50998

Voorgaande reizen:

30 Mei 2012 - 30 November -0001

Wonen en werken in de Aveyron

Landen bezocht: