Voorjaarsblog - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu Voorjaarsblog - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

Voorjaarsblog

Blijf op de hoogte en volg Irene

18 April 2015 | Frankrijk, Rodez

De laatste blog hield op voor de beurs in Engeland en sindsdien ben ik ook nog voor m’n werk drie dagen in Baskenland geweest dus het is wel weer tijd voor een update hier.
De beurs in Engeland was erg leuk, veel bekende standhouders gezien, heeeeel veel bezoekers (90.000 mensen in 6 dagen) en ik heb lekker reclame gemaakt voor de Aveyron en de campings in de Aveyron. Ook heb ik een paar mensen ontmoet die een van de rally’s bij ons op de camping komen doen, dus dat was ook wel leuk. De reis per trein ging ook voorspoedig, nachttrein naar Parijs, Eurostar naar Londen en toen nog Virgin trein naar Birmingham, was prima te doen. Op de terugweg moest ik wel twee banners (promotieposters die je kan uitrollen met een stok erachter zodat ze blijven staan) meenemen, dat was in de metro wel even een gehijs maar het is gelukt. (Laure mopperde dat ik niet geluisterd had en een taxi had moeten nemen maar dat vind ik dan weer teveel gedoe…)
Het hotel was ook prima, vooral toen ik de badkamer bekeek: een groot ligbad! Ik had hetzelfde hotel als vorig jaar en ik ben net zo tevreden als de vorige keer.
Na de beurs in Engeland had ik op kantoor ook genoeg te doen, veel dingen uitzoeken voor de rally, nog wat contacten aanhalen die ik op de beurs had gelegd en alle andere dingen die er nog lagen van voor mijn vertrek. Inmiddels zijn we aardig opgeschoten, er zijn armbandjes besteld, de menukaart voor het restaurant is bijna af, we hebben borden uitgezocht die we eventueel op de camping willen hebben (om de weg te wijzen naar de winkel bv.) en ik heb op verzoek van de Engelse organisatie die de rally bij ons houdt alvast een opzet gemaakt voor andere programma’s, ze willen volgend jaar een ander thema en een nieuwe rally bij ons houden. Ik vind alles prima, het is heel erg leuk om een rally voor te bereiden en ik heb ook veel zin om de groep te begeleiden, maar er komt wel een berg werk achterweg……Soms zijn we meer een reisbureau haha.
Voor iedereen die er nu niet zoveel meer van begrijpt, een rally is een soort groepsreis van kampeerders, die allemaal een eigen caravan of camper hebben (ze horen bij een club, van hun merk caravan of een algemene caravanclub). De groep kan op doorreis zijn en meerdere landen aandoen zoals in ‘We zijn er bijna’ van omroep Max, of ze kunnen een periode op 1 plek doorbrengen en de omgeving verkennen. Wij hebben de laatste categorie, de groep blijft 2 weken op de camping en gaat met mij in de bus het hele departement door om de boel te verkennen. Ik doe op diverse plekken de vertaling van de rondleiding want Engelstalige gidsen zijn hier dun gezaaid, vooral in het laagseizoen….. Na twee weken gaat de eerste groep weg en komt er een tweede, en dan herhaalt het programma zich.
Qua personeel zijn we ook aardig ver met de werving, we missen alleen nog iemand voor de winkel en iemand voor het onderhoud. Sanne (die in 2012 met mij via Zomerjobs op de camping heeft gewerkt) komt terug en er komt nog een oud RTC-er, dus dat wordt vast gezellig op de receptie .
De afgelopen drie dagen (17-19 maart) ben ik met Laure en Franck naar Baskenland geweest, met nog zo’n 40 andere campingeigenaren uit onze regio. De regionale campingfederatie organiseerde een ‘Eductour’ (zeg maar schoolreisje waar je iets leert maar dan voor volwassenen), en we hebben verschillende campings bezocht om ideeën op te doen en ervaringen uit te wisselen met collega’s. Het was leuk en leerzaam maar ik ben toch wel blij dat ik niet in Baskenland werk, allemaal campings midden in dorpen en sommige campings hadden alleen maar mobil-homes…Er was ook een camping die een Ecolabel had gekregen en daar was de eigenaar heel trots op, maar toen we over het terrein liepen was het onderhoud niet geweldig (bomen en heggen niet gesnoeid) en bij een beekje dat over het terrein liep lag overal plastic langs de oever terwijl de camping wel gewoon open was….Het was nuttig maar ik was ook wel weer blij dat we weer teruggingen en ik weer gewoon voor onze camping aan het werk kon. Uiteindelijk is het bij ons nog lang zo slecht niet zei Franck, en daar was ik het best mee eens. Sommige regels en wetten verschillen ook per regio (wij zijn Midi-Pyrenees en we waren nu in Aquitaine) en omdat Baskenland aan de Spaanse grens ligt is er veel meer passage en kunnen campings langer open zijn omdat het aan de zee ligt, dus ik vond dat je de campings niet met die van ons kon vergelijken.
Naast het werk blijft er gelukkig ook nog tijd over voor leuke dingen, we hebben alweer een paar concerten gehad met koor en er staan voor volgende week ook weer twee op het programma. Ik zing sinds kort bij de sopranen, de dirigent vond dat ik een hoge stem had voor de alten en toen ben ik een keer een individuele zangtest bij hem gaan doen en toen heeft hij me tot sopraan gebombardeerd. Is wel heel leuk maar ook lastig omdat ik bij sommige liedjes nu wel of juist niet de hoofdmelodie zing. Ik heb ook zangles genomen (bij de dirigent van koor, die is ook zangdocent bij de muziekschool), dan leer ik wat meer technieken en kan ik een beetje wennen aan het zingen als sopraan. De zangles is heel erg leuk, er komt van alles bij kijken (ademhalingsoefeningen, ritme en gewoon zang natuurlijk) maar het is wel nuttig en heel leuk en ontspannend.

De zomer en het begin van het seizoen staan voor de deur, dus de laatste weken zijn we echt met van alles en nog wat bezig : ik heb Laure vervangen bij een vergadering over de Tour de France in Salles Curan, we hebben stickers en mokken ontworpen en besteld, het rallyboekje voor de Engelsen is af en gedrukt, er worden nieuwe rally’s bedacht voor volgend jaar (andere thema’s), af en toe gaan we naar de camping om Franck te helpen, we zijn naar een beurs geweest waar eigenaren van bezienswaardigheden hun activiteiten presenteren en folders uitdelen (zodat de receptie niet leeg is als je open gaat) en afgelopen vrijdag hebben we reservering nummer 300 binnengekregen! Daar waren we heel blij mee natuuriljk 
Ik doe ook nog dingen in mn vrije tijd, laatst nog geborreld met de andere buitenlanders in Rodez en omgeving, we hebben een soort clubje en we komen ongeveer 1x per maand bij elkaar om iets leuks te doen, ik ben een keer wezen badmintonnen (ik kan het nog steeds!) en afgelopen donderdag was ik met Fred naar een spelletjesavond in het MJC. Er bestaat hier gewoon een club waar mensen samenkomen en gezelschapsspellen doen, grappig toch? Maar nu kan ik straks in september een nieuwe activiteit kiezen, ik houd op met de fotoclub want die hebben de laatste drie maanden voornamelijk gediscussieerd over het lettertype waarin we de teksten bij de foto gaan afdrukken….
Ik zal nog even mijn toetje opeten, ik heb witte chocolademousse met rode vruchten gemaakt, en na de asperges smaakt dat vast heel erg lekker…Nog een weekje werken en dan kom ik een kleine week naar Nederland, even vakantie vieren, bijkomen, familie zien en natuurlijk Koningsdag in Nederland vieren!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Rodez

Wonen en werken in de Aveyron

Wonen en werken in de Aveyron, Zuid-Frankrijk.

Recente Reisverslagen:

15 December 2023

Decemberblog

15 September 2023

La rentrée

28 Augustus 2023

Hitteblog

01 April 2023

Lenteblog

18 Februari 2023

Verjaardagsblog
Irene

Bonjour, via deze website blijf je op de hoogte van wat ik in Frankrijk allemaal beleef. Ik zal hier blogs en foto's plaatsen en ik zou het leuk vinden om ook wat van jullie te horen. à plus ! Irene

Actief sinds 25 Mei 2012
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 51036

Voorgaande reizen:

30 Mei 2012 - 30 November -0001

Wonen en werken in de Aveyron

Landen bezocht: