Bijpraat-blog - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu Bijpraat-blog - Reisverslag uit Le Monastère, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

Bijpraat-blog

Blijf op de hoogte en volg Irene

13 Mei 2018 | Frankrijk, Le Monastère

Allereerst mijn excuses dat deze blog zo lang op zich heeft laten wachten, maar de voorbereidingen van de bruiloft beginnen meer en meer tijd te nemen....en we zijn ook twee weken naar Nederland geweest met vakantie, dus toen kon ik iedereen live bijpraten:)

Ik ben eindelijk begonnen met de vertaling van de website van het VVV, eind april kreeg ik een mailtje dat mijn offerte was goedgekeurd en dat ik aan de slag kon. Het is erg leuk om te doen, het zijn heel veel korte hoofdstukjes met veel verschillede onderwerpen (iets over het landschap, de markten, de hotels en campings, de streekgerechten, de sportactivteiten etc.). Erg afwisselend dus ! Ik hoop de hele website aan het einde van de maand af te hebben.
Tot nu toe is het wel de enige vertaling die ik heb, maar wie weet volgen er meer...

Eind maart, de zaterdag voor Pasen, heb ik me laten dopen in de katholieke kerk. Ik heb hiervoor bijna twee jaar 1x per maand een bijeenkomst gehad met mijn begeleidingsteam (4 personen, waaronder de pastoor die ons gaat trouwen). Het was een mooie ceremonie tijdens de kerkdienst en na afloop kwamen veel mensen mij feliciteren of even praten. Het leuke was dat het gewoon in onze 'eigen' kerk was, dus met de mensen die ik elke zondag zie. Meestal worden volwassenen door de bisschop gedoopt maar omdat er dit jaar maar vijf mensen waren die gedoopt werden en omdat ik liever in onze kerk en door onze pastoor gedoopt wilde worden mocht het in onze kerk. Twee van de anderen zijn gedoopt door de bisschop in Rodez en de andere twee in hun eigen parochies in het zuiden van de Aveyron. We hebben elkaar wel een keer gezien bij een gezamenlijke voorbereidingsdag, en met Pinksteren zien we elkaar nog weer voor de 'Confirmation', het Heilig Vormsel. Het Vormsel is wel met alle anderen samen en in een van de kerken in Rodez, en wordt door de bisschop gedaan.
De doop is geen verplichte fase voor het huwelijk, maar nu kunnen we wel een echte huwelijkmis houden, anders was het alleen een inzegening geweest.

De voorbereidingen voor de bruiloft gaan ook goed, er komt veel bij kijken maar we hebben steeds meer dingen die we kunnen afstrepen en sommige dingen lossen zich ook vanzelf op door er later nog eens naar te kijken. De organisatie van de dag zelf is nog wel een stresspuntje, net als de taalbarrière, maar daar vinden we tussen nu en 25 augustus ook wel een oplossing voor.

Van onze vakantie in Nederland hebben we ook nog aardig wat bruiloftsdingen meegenomen, decoratie die ik al via een Nederlandse site besteld had en dingen die we op Koningsdag gekocht hebben op de rommelmarkt (witte neptulpen bijvoorbeeld). Ik heb ook mijn trouwjurk nog een paar keer gepast, hij moest wat ingenomen worden, en voor Vincent hebben we ook bruiloftskleding besteld.
Ik heb ook mijn vrijgezellenfeest gehad, en zelfs voor Vincent was een uitje georganiseerd, hij ging met een van de jongens van de modelbouw naar de Kazematten en daarna fish&chips eten in Harligen. Ik had eerst een make up en kapsel-test bij de kapper en daarna met een groep vriendinnen, mijn moeder en mijn zusje een « high wine » bij de Walrus. Je krijgt dan diverse kleine gerechten te eten, en overal een bijpassende wijn bij, zelfs bij het toetje ! Het was heel gezellig en de tafel was versierd met ballonnen en hartjesconfetti, het was heel erg geslaagd ! Ik wist wel dat er iets ging gebeuren maar niet wat of met wie....

Tijdens de vakantie hebben we ook nog weer een hoofdstuk toegevoegd aan het boek 'Irene laat Vincent Nederland zien'. We zijn onder andere in Wageningen geweest (bij een vriendin slapen), in Bourtange (Gr) hebben we de oude vesting bezocht en heeft Vincent mij Duits horen praten met twee Duitse toeristen, in Sloten (Frl) hebben we omstebeurt in het schavot gezeten en maffe foto's gemaakt en verder hebben we ook gewoo gerelaxed en bijgekletst met diverse vrienden. We hebben de promotie van een oud-studiegenote van mij bijgewoond in het Academiegebouw in Groningen, heel bijzonder om dat eens mee te maken ! Opa was ook blij dat we weer een weekje kwamen logeren, en daarna zijn we nog een weekje bij mama geweest.

Vincent heeft werk gevonden voor juni en juli, hij wordt dan gids in een oude kapel in Espalion. Er komen veel pelgrims die onderweg zijn naar Santiago de Compostella en er zijn ook andere bezoekers, en daar geeft Vincent dan een rondleiding aan. Het museum waar we elkaar hebben leren kennen wilde hem dit jaar niet weer aannemen, er kwamen allemaal vage smoesjes weg maar hij is nu blij dat hij twee maanden gids kan zijn in de kapel. In augustus heeft hij het druk met het voorbereiden van de bevrijdigsevenementen in Rodez, en natuurlijk de bruiloft. Bij de kapel hadden ze nog een andere kandidaat die wel in augustus en een beetje in september wilde werken, dus dat kwam goed uit.
Ik hoop dat ik andere vertalingen vindt, en anders ga ik op zoek naar werk voor juni en juli (en eventueel augustus). Ik heb wel een sollicitatiegesprek gehad bij een VVV in de buurt, maar die hebben mij niet aangenomen. Waarschijnlijk omdat ik geen Spaans spreek, maar omdat in de advertentie stond 'gewenst' en niet 'vereist' had ik toch de gok gewaagd.

In juni hebben we een eindejaarsconcert van de muziekschool, daar hebben we nu al repetities voor. Er is in Frankrijk elk jaar op 21 juni ook een 'Fête de la musique' (muziekfeest), en daar gaan we ook optreden. Ik hoop dat het dan beter weer is dan nu, want het is erg koud en het regent veel. In het noorden van de Aveyron heeft het zelfs gesneeuwd vanochtend. Het is nu (11-13 mei) Ijsheiligen, dan is het altijd slecht weer, maar ik hoop toch dat het zomerweer daarna hier ook komt.

11 mei was Vincent jarig, en mocht hij eindelijk zijn cadeau openmaken. Ik had het in Nederland al gekocht, maar hij wist niet wat het was. (kan je het eten?) Het was een fotoboek met foto's van de Duitse bezetting in Nederland (« nach Holland ») en hij vond het erg mooi. Vanmiddag hebben we met Vincent zijn moeder nog gegeten en nog een beetje zijn verjaardag gevierd, en donderdag was al een vriend komen eten. In Frankrijk vieren ze alles met een maaltijd, ze regelen alles met een maaltijd en als er niets bijzonders te doen is organiseren ze een maaltijd.....In Friesland zeggen we vaak 'je moatte frettende bliuwen want it sûpen is ek djoer' (je moet blijven eten want het drinken is ook duur) maar hier doen ze gewoon beide !

Zo zijn jullie weer enigszins op de hoogte, ik zal proberen om ondanks de drukte wat vaker te schrijven. Tot de volgende blog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Le Monastère

Wonen en werken in de Aveyron

Wonen en werken in de Aveyron, Zuid-Frankrijk.

Recente Reisverslagen:

15 December 2023

Decemberblog

15 September 2023

La rentrée

28 Augustus 2023

Hitteblog

01 April 2023

Lenteblog

18 Februari 2023

Verjaardagsblog
Irene

Bonjour, via deze website blijf je op de hoogte van wat ik in Frankrijk allemaal beleef. Ik zal hier blogs en foto's plaatsen en ik zou het leuk vinden om ook wat van jullie te horen. à plus ! Irene

Actief sinds 25 Mei 2012
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 50979

Voorgaande reizen:

30 Mei 2012 - 30 November -0001

Wonen en werken in de Aveyron

Landen bezocht: