Voorjaarsblog - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu Voorjaarsblog - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

Voorjaarsblog

Blijf op de hoogte en volg Irene

02 April 2016 | Frankrijk, Rodez

Nu het hier eindelijk voorjaar begint te worden, compleet met voorjaarsbuien, is het ook wel weer tijd voor een nieuwe blog.

Inmiddels werk ik niet meer bij camping Les Genêts, 11 maart was mijn laatste officiële werkdag en mijn contract eindigde de 15e. Laure en ik zijn niet als vrienden uit elkaar gedaan, maar op het laatst was de sfeer ook niet echt meer gezellig en ze is niet heel professioneel met mij omgegaan.
Ik had op 14 maart een sollicitatiegesprek bij een camping in Espalion (30 min van Rodez) en daar ben ik aangenomen voor het seizoen (begin mei-begin september) en daarna ga ik een opleiding doen. Ik weet nog niet welke opleiding, ik heb verschillende op het oog en ben nu aan het vergelijken en oriënteren. Ik ben wel blij dat ik al zo snel een nieuwe baan heb gevonden, en ik mag hier ook wat meer doen, oa helpen bij de animatie (als er bv een artiest komt optreden moet ik reclame maken en voorbereiden enzo) en helpen met schoonmaken als het nodig is. Ik heb er veel zin in, deze camping heeft weer heel andere gasten omdat hij aan de route naar Santiago de Compostella ligt en langs de rivier de Lot. Hij ligt ook redelijk in het centrum van Espalion, dus mensen kunnen lopend het dorp in.

Mijn laatste verstandskies is ook getrokken. De tandarts had er wel even werk van, we hadden beide het zweet op het voorhoofd en 'ut swit op ut gebit', maar het is gelukt. Gelukkig heeft mijn tandarts wel humor, ik vroeg waar zijn speciale brilletje voor was en hij zei dat het heel erg vergrootte, zo erg dat je de haren op de eieren kon zien. Toen vond ik dat ze in Frankrijk maar rare eieren hebben....Ik heb nog steeds wel wat last van m'n kaak, maar met aspirines (vooral voor het slapengaan, anders word je er 's nachts wakker van) is het te doen.

De laatste weken ben ik veel aan het koken, bakken en experimenteren, ik heb al een biertaart gemaakt en een asperge-roomsoep, en binnenkort ga ik met nems (loempia's) beginnen. Ze hebben hier bepaalde producten die je in Nederland niet hebt dus daar ben ik mee aan het prutsen. Er is onder andere 'rilettes' van vis of vlees (soort paté, ik gebruik vaak zalm of krab voor in de quiche) en feuilles de bric, een soort flinterdun bladerdeeg met het formaat van een springvorm, waar je onder andere nems van kunt maken. Om ook op de hoogte te blijven van de Nederlandse culinaire dingen, kijk ik via internet naar 'Koken met van Boven', een kookprogramma van de VPRO.

Met koor hebben we laatst meegedaan aan een korenfestival, wat ook door ons georganiseerd werd. Het was drie dagen lang, dus we hadden optredens op vrijdagavond, zaterdagavond en zondagmiddag. Het was heel erg leuk, we zijn zelfs op de regionale televisie geweest en waarschijnlijk gaan we het volgend jaar weer organiseren. Dus ik heb mijn Franse tv-debuut ook achter de rug :)

Afgelopen weekend ben ik naar het château du Bosc geweest, een kasteel aan de rand van de Aveyron. Hier heeft de schilder Henri de Toulouse Lautrec (die van de affiches met de zwarte kat, le chat noir) als kind gewoond. Het kasteel is nog altijd in bezit van de familie van de schilder, ik kreeg een rondleiding van een hele oude lieve dame die mij alles vertelde over het leven op het kasteel en hoe het er vroeger uitzag (de slotgracht is gedempt bv.) Het was erg speciaal, er staan nog heel veel oude meubels in de verschillende kamers en er hingen ook veel wandtapijten. Er waren ook tekeningen en schetsen van de schilder en zijn familie, maar veel van zijn werk hangt in het museum in Albi. Na mijn bezoek aan het kasteel wilde ik nog naar het Viaduc du Viaur, een spoorviaduct dat in het begin van de 20e eeuw is gebouwd. Nadat ik een smal slingerweggetje had gevolgd stond er ineens een bord 'weg afgesloten over 100m'. Gelukkig kon ik daar wel m'n auto aan de kant parkeren en foto's maken door de bomen, want er werden restauratie-werkzaamheden uitgevoerd bij het viaduct. Het was erg mooi weer, in tegenstelling tot het wisselvallige weer wat we de afgelopen week hebben gehad.

Als het weer beter weer wordt wil ik nog wat andere dingen in de omgeving bezoeken, maar vandaag regende het heel hard....
Over twee weken ga ik een weekje naar de Ardèche, naar de camping waar Laurène werkt (het meisje met wie ik de beurs in Engeland heb gedaan). Ik ben benieuwd, het schijnt een heel mooi gebied te zijn met veel rotsen en natuur en er is een hele oude grot met de oudste prehistorische tekeningen ter wereld, dus daar ga ik in elk geval een kijkje nemen.

Tot de volgende blog !

• 02 April 2016 - 13:14

Laura:

Hey Irene,

Wat fijn dat je al zo snel weer werk hebt gevonden, super om te horen!

• 02 April 2016 - 13:24

Titia En Piet :

Hoi Irene, fijn om te lezen dat het goed met je gaat,super dat je al weer aan de slag kan op een anders camping. Veel werkplezier! !Goeie uit Sneek

• 02 April 2016 - 13:28

Irene:

@Laura: Dankje, ik was ook heel blij dat het zo snel ging, en vooral dat het wat dichterbij huis is zodat ik gewoon 's avonds naar huis kan :)
    @ Titia en Piet: Bedankt, gaat vast wel lukken! Ik heb er veel zin in om op een nieuwe camping aan de slag te gaan :)

• 11 April 2016 - 20:36

Annelies:

Gefeliciteerd met je nieuwe baan!

• 11 April 2016 - 20:42

Irene: