Meiblog - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu Meiblog - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

Meiblog

Blijf op de hoogte en volg Irene

14 Mei 2015 | Frankrijk, Rodez

Zo, daar ben ik weer! Fris en fruitig begonnen aan alweer mijn vierde seizoen op de camping, nadat ik een weekje vakantie heb gevierd in Sneek. Dus, weer genoeg te vertellen 
In de vakantie (laatste week april) heb ik vooral lekker uitgerust, voor het eerst in m’n leven Koningsdag gevierd, veel broodjes kroket en tompoucen gegeten en ben ik met m’n moeder en zusje naar Amsterdam geweest. Een aanrader: tassenmuseum Hendrikje aan de Heerengracht, ook leuk als er geen tentoonstelling is over Coco Chanel en ze hebben een hele goede theeschenkerij!
Op de terugweg heb ik nog een mooi avontuur beleefd (volgens sommige mensen hier beleef ik altijd een avontuur als ik op reis ben), mijn nachttrein van Parijs naar Rodez is namelijk tegen een boom gereden die op het spoor was gevallen na heel veel dagen met slecht weer in Frankrijk. De trein heeft heel hard geremd maar kon niet meer op tijd stoppen. De boom lag voor een tunnel, maar we konden niet op tijd stoppen dus we zijn in de tunnel tot stilstand gekomen. Ik heb er zelf niet zoveel van gemerkt, achteraf heeft de trein op ’n gegeven moment wel heel hard geremd, de coupédeur was opengegaan maar die heeft iemand weer dichtgedaan en toen ben ik weer in slaap gevallen. Toen ik rond zes uur weer wakker werd merkte ik wel dat er iets niet klopte: er was geen mededeling ‘allemaal wakker worden, over een kwartier zijn we in Rodez’, de motor draaide niet en de trein stond stil…. Een paar mensen uit mijn slaapcoupé gingen op onderzoek uit en kwamen terug met de mededeling ‘we hebben minstens 2 uur vertraging want we zijn tegen een boom gereden’. Om ’n uur of zeven kon ik echt niet meer slapen en ben ik uit bed gegeaan. Op de gang wat kletsen en ouwehoeren met een paar andere reizigers (‘de SNCF verlengt mijn vakantie nog even’) en geprobeerd het dilemma op te lossen ‘hoe kan je in een tunnel een boom raken’ maar gelukkig kwam de hoofdconducteur langs en die heeft het uitgelegd. Hij zei ook dat we waarschijnlijk geëvacueerd zouden worden door de brandweer, omdat de trein niet meer verder kon rijden. Even later volgde er ook een omroepbericht dat iedereen moest wachten op instructies en dat we onze spullen allemaal mee moesten nemen. De brandweer vond de situatie veilig genoeg om ons te evacueren en rond acht uur kregen we de mededeling dat we allemaal naar het voorste treinstel moesten en daar de trein uit. Gelukkig hielpen de brandweermensen met het dragen van de koffers en hoefden we niet zo ver, want over de rails lopen in het halfdonker (alleen noodverlichting in de tunnel en een paar zaklampen van de brandweer) is niet echt fijn, maar met een koffer op wieltjes gaat dat al helemaal niet. De sfeer was nogsteeds best goed, toen ik uitstapte zeiden de brandweerlui ‘welkom in de Lot’ en toen heb ik maar even gevraagd of dit de gebruikelijke manier van bomen snoeien was….
We werden naar een andere trein gebracht (die intussen aangekomen was) en daarmee gingen we naar het station van Capdenac (2 km). Van daaruit werden we met een bus verder vervoerd, er moesten onderweg nog een paar mensen op andere stations afgezet worden maar uiteindelijk waren we om 10 uur in Rodez. De meneer die bij mij in de coupé zat en een begrafenis had om 10 uur heeft snel een taxi genomen en de rest ging ook naar huis. Van de SNCF kregen we in Capdenac al chocoladebroodjes en een flesje water, en in Rodez nog een briefje ‘geld terug bij vertraging’. Ik was heel blij dat ik eindelijk thuis was, en ik had weer een mooi avontuur om te vertellen. Ik ben nooit bang geweest omdat we totaal niet doorhadden wat er gebeurd was, totdat mensen met de mededeling kwamen dat we op een boom gebotst zijn. En de machinist kon er ook niet zoveel aan doen verder…
Na de vakantie heb ik nog een week op kantoor gewerkt, met af en toe een middag op de camping om dingen voor te bereiden. Afgelopen zondag ben ik verhuisd naar de camping, want maandag zijn we open gegaan. Gister was ik vrij dus toen heb ik in Rodez nog de resterende spullen opgehaald en nu ben ik al aardig geïnstalleerd in mijn mobil-home. Het is een andere dan vorig jaar, maar deze is wat luxer, er zit een klein barretje tussen de keuken en het woongedeelte en er zit een oven in.
Zangles gaat nog steeds door, het is erg leuk, net als de koorrepetities. In juni hebben we weer een aantal concerten maar daar kan ik waarschijnlijk niet heen omdat ik dan twee groepen Engelsen op de camping heb die ik door de Aveyron moet gidsen. Daarvoor ben ik nog steeds erg druk met voorbereidingen, Laure helpt af en toe ook mee en het is heel erg leuk om mee bezig te zijn.
Maar ik doe ook nog andere dingen dan werken, ik ben een paar keer met Fred meegeweest naar de spelletjesavond en dinsdagavond ben ik zelfs gedeeld eerste geworden met Bonanza (een spel met bonen wat ik al een s met Lisanne en papa met Kerstmis had gespeeld).
Ik heb ook een lotgenote ontmoet, op een camping niet zo ver van die van ons werkt een Belgisch meisje dat één jaar voor mij naar de Aveyron is gekomen. Ik heb laatst met haar in Rodez afgesproken om kennis te maken en we zijn ongeveer even oud en hebben lekker (werk)ervaringen uit zitten wisselen. Omdat we allebei nu aan het campingseizoen beginnen gaan we waarschijnlijk in de winter wat vaker afspreken, maar ze wilde ook wel een keertje mee naar koorrepetitie.
Met de buitenlandse mensen spreek ik ook nog af en toe af, voor mijn vakantie hebben we een vrijdagmiddagborrel gehouden en toen ik weer terug was zijn we met een paar mensen naar de markt in Marcillac geweest, was erg gezellig.
Oja, ik vergeet helemaal nog meer sensatie-dingen te vertellen: maandag kwamen de blusvliegtuigen weer oefenen op het meer, en deze keer waren ze met z’n drieën. Ze komen wel vaker langs in het laagseizoen maar het is altijd erg mooi om te zien, ze komen heel laag over omdat ze in het meer water opnemen en dat dan verderop er weer uitgooien. Ik heb wat foto’s gemaakt met m’n mobiel, die zal ik ook bij dit bericht zetten.
Nou dat was het eerst wel weer, het is lekker druk op de camping qua werkzaamheden en door het mooie weer van de laatste dagen en het Hemelvaartweekend hebben we ook al wat gasten. Ik heb elke woensdag vrij en dan ga ik naar Rodez voor m’n zangles en vanaf volgende week ben ik ook op maandag vrij. Zal eens uitvogelen wat voor weer het wordt, maar ik ga waarschijnlijk naar de kersenboomgaarden bij Millau.
Tot de volgende blog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Rodez

Wonen en werken in de Aveyron

Wonen en werken in de Aveyron, Zuid-Frankrijk.

Recente Reisverslagen:

15 December 2023

Decemberblog

15 September 2023

La rentrée

28 Augustus 2023

Hitteblog

01 April 2023

Lenteblog

18 Februari 2023

Verjaardagsblog
Irene

Bonjour, via deze website blijf je op de hoogte van wat ik in Frankrijk allemaal beleef. Ik zal hier blogs en foto's plaatsen en ik zou het leuk vinden om ook wat van jullie te horen. à plus ! Irene

Actief sinds 25 Mei 2012
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 50968

Voorgaande reizen:

30 Mei 2012 - 30 November -0001

Wonen en werken in de Aveyron

Landen bezocht: