Zomerblog - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu Zomerblog - Reisverslag uit Rodez, Frankrijk van Irene Besombes-Oldekamp - WaarBenJij.nu

Zomerblog

Blijf op de hoogte en volg Irene

28 Juli 2014 | Frankrijk, Rodez

Oké, de titel is misschien niet helemaal in overeenstemming met het huidige weerbeeld in de Aveyron (veel onweersbuien, veel regen en op 9 juli om 8h45 was het 9 graden en op 28 juli om 11 uur 16 graden.......) maar ooit wordt het zomerweer hier geloof ik.....In juni hadden we wel heerlijk warm weer en de kalender geeft aan dat het juli is dus dan toch maar een zomertitel.

Wat heb ik dan allemaal uitgespookt met dat rare weer? Vanalles en nog wat, veel bezoekjes, veel drukte op de camping met personeel en gasten en ook leuke contacten voor groepsreizen/rally’s voor volgend jaar of 2016 dus ondanks het beestenweer verveel ik me niet.

Nadat er vorige week iemand foldertjes kwam brengen over de Gorges des Raspes en daar een heel enthousiast verhaal bij hield heb ik besloten de boel daar ook maar eens te gaan verkennen. Dus op m’n vrije dag lekker op pad met de auto en over de meest smalle maar ook de meest mooie weggetjes van de Aveyron naar Aysènnes gereden, om daar het ‘maison de la châtaigne’ te bezoeken. Het is een erg klein museum over de kastanje-boomgaarden en kastanje-oogst maar het was erg interessant en ik heb geleerd dat kastanjebomen erg goed groeien op de zure grond bij de Tarn. Maar ik heb ook geleerd dat kastanjejam heel erg lekker (en zoet) is. Daarna doorgereden op zoek naar ‘St Victor et Melvieu’ een dorpje met een toeristentrein en een kasteel en nog wat meuk, maar al wat ik vond, geen St Victor.... Gelukkig kwam ik langs genoeg andere mooie weggetjes en over een grote brug over de Tarn. Een stukje verderop heb ik gelunched langs de weg met supermooi uitzicht en alles wat je hoorde waren langsrijdende auto’s (3x) een langsrijdende motor (1x) en af en toe een krijsende roofvogel. ’s Middags nog wat andere doprjes bezocht en mooie routes gereden, maar dat St Victor dus nooit gevonden. Ik wilde ook nog een boottocht maken door de Gorges des Raspes maar dat was alleen op reservering dus dat doe ik een andere keer wel.

Een andere vrije dag ben ik naar kersendorp Paulhe geweest, daar was ik drie weken terug ook al, maar deze keer was ik dan toch echt op een donderdag en kon ik mee met de rondleiding door de kersenboomgaard. We hebben ruim twee uur gelopen en vooral in het begin over heel veel rotsblokken geklauterd, maar het was heel erg mooi. Er waren veel schapenkeutels op het pad, er hingen veel kersen aan veel kersenbomen (en die mochten we best plukken en opeten), hier en daar waren mensen kersen aan het oogsten en we zagen ook valken en een arend. De gids legde vanalles uit, niet alleen over de kersen maar ook over de natuur en de geschiedenis van de omgeving en het was best interessant. De arend hebben we met z’n allen even van dichtbij bekeken met mijn telelens, en toen geloofde iedereen ook meteen dat een spanwijdte van 1m80 best indrukwekkend is. Na afloop nog een kilo kersen meegenomen voor mij en Charlène en nog een andere voor de animatiemensen en Aline (receptioniste). Op de terugweg ben ik nog even bij Annelies en Anna in Millau langsgeweest, ze waren allebei aan het werk maar ze werken op 200 m van elkaar dus dat was makkelijk te combineren. Heb ik m’n beurs-collega’s ook weer even gezien 

Op de camping is het intussen alweer wat drukker, maar het is helaas nog niet zulk mooi weer. De animatie is al wel begonnen en dat gaat goed, en het eerste ‘la terrasse en concert’ zit er ook alweer op, veel mensen kwamen luisteren en genieten van een drankje of een ijsje. Ik ben intussen ook bezig met het ‘groepsdossier’, we wilden in het laagseizoen meer groepen hebben en we hebben al een aantal aanvragen voor 2015 en 2016. Afgelopen weekend hebben we een echtpaar van de bridgevereniging uit Nederland over de vloer gehad, die hebben de boel bij ons eens bekeken en we hebben twee keer overlegd hoe we hun verblijf het beste kunnen organiseren en ik denk dat het wel goed gaat komen. Ze zijn in 2011 ook al eens geweest maar toen was ik er nog niet en toen was er ook een ander organisatie-echtpaar.
Naar aanleiding van de inspectie door een inspectie-echtpaar van The Caravan Club heb ik ook mailcontact met degene die over de caravan-rallyes gaat en die heeft me gevraagd een voorlopig programma met details van de bezienswaardigheden en prijsopgaaf te sturen en daar heb ik ook veel aan gewerkt. Dinsdag nog even de laatste mensen bellen om de groepstarieven op te vragen en wachten op de offerte van de busmaatschappij en dan kan dat hopelijk binnenkort ook de deur uit.

Het WK-voetbal wordt hier ook enigszins gevolgd, al zendt de Franse televisie niet alle wedstrijden uit, zoals bij jullie in Nederland. De ‘belangrijke’ wedstrijden komen op TF1 en de andere wedstrijden op de betaalzender. Toen we dat eenmaal doorhadden hebben we er nog wel achteraan gebeld maar tegen de tijd dat ze ons zouden hebben aangesloten was het WK al voorbij.....

In september ga ik een cursus Duits volgen maar ik wilde ook tijdens de zomer wat oefenen en dus heb ik via Amazon twee Duitse boeken besteld (omdat we nu met de ADAC samenwerken hebben we wat meer Duitsers over de vloer). Ik ben nu eerst bezig in een novelle over het ontstaan van de Currywurst (ja ja) en dat is wel een leuk boek. Het andere boek is wat dikker dus die bewaar ik voor later. Tot nu toe kom ik er best uit, ik heb het woordenboek er af en toe nog wel eens bij maar niet zo heel vaak.

Update 16 juli:
Intussen is de zomer toch echt aangebroken, sinds 14 juli is het mooi weer en schijnt de zon. Nu hebben we nogsteeds klagende gasten, nu vinden ze het te warm....(we bijten op onze tanden en tellen tot tien maar af en toe wil je ze wel eens het meer ingooien ;) heb je eindelijk zon is het weer niet goed). Vandaag ben ik vrij en heb ik in Rodez geprofiteerd van de uitverkoop en een nieuwe zomerhoed gekocht. Omdat het in de stad ook erg warm is (om 12 uur was het 30 graden) had ik besloten dat ik ijs zou gaan eten. Uiteindelijk ben ik bij een ijssalon/chocolaatjeswinkel aanbeland die vlakbij de kathedraal zit en waar een groot bord buitenstond met ‘eigengemaakt ijs’ –wel in het Frans uiteraard-. Ik heb de smaken ‘pêche blanche (perzik met wit vruchtvlees) en ‘menthe-chocolat’ (munt-chocola) geproefd en het was heerlijk 

Er zijn intussen al meer Nederlanders en vooral ook meer kinderen op de camping, je kan echt merken dat de vakantie is begonnen, zowel in Nederland als in Frankrijk. Ik ben nogsteeds veel bezig met het dossier voor de groepen, het is bijna af gelukkig. Ik wacht alleen nog op de offerte van de busmaatschappij. Er waren afgelopen week ook mensen van de ANWB die kwamen controleren (veel organisaties komen 1x per jaar onverwacht langs om te controleren) en met hen heb ik ook nog even gesproken over de mogelijkheid voor groepen. Het waren aardige mensen uit Leeuwarden, die hadden staan nadenken over het feit dat er een Renault Clio op de parkeerplaats stond met een Waterpoort erop maar die toch een Frans kenteken had.... hahaha

Wat betreft het WK-voetbal: ik heb er niet zoveel van gezien omdat de helft van de wedstrijden niet uitgezonden werd in Frankrijk, maar voor de laatste wedstrijd had ik mijn strategie van de vorige wedstrijden gehandhaaft ‘als ik niet kijk winnen ze’. Maar de strategie heeft gefaald....Voor de finale van Duitsland en Argentinië heb ik mijn ontvanger van de tv afgestaan, zodat de gasten in de discotheek op het scherm de wedstrijd konden volgen. (bij de halve finale was er nogal veel publiek en de bovenzaal van het restaurant is niet zo groot). Geloof dat er wel redelijk veel mensen waren en dat ze ook massaal de desperados getest hebben die we dit jaar voor het eerst in de discotheek schenken, dus dat was wel fijn. Nu is er alleen nog de Tour de France, dus soms zitten er mensen ’s middags voor de tv terwijl het buiten eindelijk mooi zomerweer is.....

Update 28 juli: Het is nogsteeds wisselvallig weer, maar we hebben ook mooie dagen en zelfs als het bewolkt is zijn de temperaturen iets minder herfstachtig...Gelukkig zijn er nu wel meer mensen op de camping maar we worden wel een beetje moe van de vraag ‘wanneer wordt het mooi weer’ of ‘is het hier mooi weer geweest de afgelopen tijd?’ Als de Intermarché zonnestralen in blik verkocht had ik het hele schap leeggehaald.......
Maar we blijven glimlachen en gaan gewoon door met werken en de Aveyron verkennen, ik heb een tweede poging gewaagd en deze keer wel het dorpje St. Victor en (het andere dorpje) Melvieu gevonden. In Melvieu is een hele oude broodoven/bakkerij te zien en in de kerk hangt een gebeeldhouwde Kruisweg. In St. Victor is een kerk die van boven tot onder beschilderd is met fresco’s (en er hangt een geschilderde Kruisweg). Het is heel erg mooi om te zien en in heel Frankrijk zijn maar zeven van dit soort kerken. Normaal is in het dorp ook een toeristentreintje dat door de vallei van de Raspes rijdt en waarbij ze intussen allerlei legendes vertellen, maar uiteraard was die toeristentrein op de dag dat ik er was naar de ‘Journée de l’eu’ bij de barrage verderop in de regio, dus ik gok dat ik nog een keer terugkom naar St. Victor....Een van onze résidentiels op de camping was er geweest en had mij uitgelegd dat Melvieu en St. Victor twee verschillende dorpjes waren en dat het er een supermooie omgeving was. Dat klopte inderdaad ook, ik heb veel foto’s gemaakt. Van de mevrouw van het VVV in St Victor kreeg ik nog de tip om via Notre Dame du Désert te rijden, en daar heb ik dus maar gepicknickt. Het is een afgelegen kerkje (met alweer een Kruisweg, ze zijn daar wel religieus...) maar het is een supermooie natuur en je hoorde en zag de roofvogels af en toe. Ik heb ook de ‘chute’ gezien, de buizen die het water van de meren van de Lévézou naar beneden transporteren (400 m hoogteverschil) en daarmee electriciteit opwekken. Ik heb ook nog een boottocht gemaakt door de ‘Raspes du Tarn’ (nog meer roofvogels)

Vorige week maandag ben ik naar een lezing geweest in Salles Curan over de aanleg van de barrages en de meren. Het was erg interessant en eind september komt er een boek uit met foto’s en de geschiedenis van de meren. Tijdens een evenement op 28 september komt de schrijver ook om het boek te signeren en te promoten dus ik denk dat ik daar ook maar heen ga, het is erg boeiend allemaal want het heeft de regio erg veranderd en zonder meren en barrage was er natuurlijk ook minder toerisme en geen camping... ;)

Vandaag ben ik in Rodez, ik heb wat boodschappen gehaald en een tv gekocht met een plat scherm. Ik heb deze daarna ook zelf aangesloten en zit nu al de hele middag vol trots naar mijn nieuwe, zelf-aangesloten tv te kijken. Het is prima tv-weer (het regent) maar zostraks scheen de zon ook eventjes.

Nou zal ik deze blog toch echt online zetten, hij is in elk geval langer dan de vorige (speciaal voor opa hahaha). Ik zal proberen er ook wat foto’s bij te zetten.
Tot de volgende blog!

Ps: Kruisweg = in 14 ‘stations’ het lijden en sterven van Jezus uitbeelden, vanaf de veroordeling tot het moment waarop Hij in het graf gelegd wordt. Dit kan geschilderd, gebeeldhouwd of op nog een andere manier. Toen ik stage liep in het museum in Rodez was daar een geschildere Kruisweg van Gustave Moreau.

  • 28 Juli 2014 - 18:32

    Peter:

    Ik vind dat jij maar een geluks-vogeltje bent dat je daar mag wonen en werken lieverd. Kus Peter.

  • 28 Juli 2014 - 18:54

    Irene:

    dat vind ik nou ook hahaha ;) kus terug!

  • 08 September 2014 - 13:31

    Mia En Henk:

    Hallo Irene,
    Toevallig ben ik op jouw blog terecht gekomen en heb met plezier je verslagen gelezen en je foto's bekeken.
    Je ziet er goed uit en bent in mijn ogen niet veel veranderd, het gaat je gelukkig goed in Frankrijk.
    Van je opa hebben we ook over jou gehoord, hij is apetrots op jou en Lisanne.
    Lieve groetjes, Mia en Henk

  • 22 September 2014 - 21:21

    Irene:

    Hallo Henk en Mia,
    wat leuk dat julli mijn blog gevonden hebben en mij via deze weg een berichtje sturen! Het bevalt mij inderdaad prima hier, ik zit er al ruim twee jaar en ben niet van plan weg te gaan. Opa leest mijn blogs (brieven) altijd met veel plezier dus ik maak af en toe een extra lange. Ik hoop dat bij jullie ook alles goed gaat, doe de groeten aan Roland, Karin en de rest van de familie!
    Liefs,
    Irene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Rodez

Wonen en werken in de Aveyron

Wonen en werken in de Aveyron, Zuid-Frankrijk.

Recente Reisverslagen:

15 December 2023

Decemberblog

15 September 2023

La rentrée

28 Augustus 2023

Hitteblog

01 April 2023

Lenteblog

18 Februari 2023

Verjaardagsblog
Irene

Bonjour, via deze website blijf je op de hoogte van wat ik in Frankrijk allemaal beleef. Ik zal hier blogs en foto's plaatsen en ik zou het leuk vinden om ook wat van jullie te horen. à plus ! Irene

Actief sinds 25 Mei 2012
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 50908

Voorgaande reizen:

30 Mei 2012 - 30 November -0001

Wonen en werken in de Aveyron

Landen bezocht: